Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Branża spirytusowa postrzega umowę o wolnym handlu między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi bardziej w kategoriach szansy niż zagrożenia, choć kluczowy będzie ostateczny kształt zapisów. Z naszej perspektywy porozumienie może wzmocnić wieź handlową z korzyścią dla obu stron.

Już dziś rynek amerykański to poza UE najważniejszy kierunek eksportowy polskiego przemysłu spirytusowego. Do USA wysyłamy średnio rocznie 12 mln litrów mocnych alkoholi, ale moglibyśmy więcej. Szczególnie w obliczu nasycenia rynku krajowego i podwyżki akcyzy z 2014 r. eksport wydaje się jedną z kluczowych gałęzi rozwoju branży.

Stany Zjednoczone są rynkiem dojrzałym. Sukces za oceanem odnoszą ekskluzywne polskie wódki. Pod koniec XX w. właśnie dzięki naszym wyrobom powstał w USA mocny segment wódek ultra-premium. Stwarza to dobre fundamenty do zwiększania wolumenu eksportowego o wysokiej wartości. Sukces polskich wódek premium za oceanem to także promocja naszego kraju.

Jeżeli chodzi o szczegółowe zapisy umowy to zależy nam przede wszystkim na ochronie oznaczenia geograficznego Polska Wódka, uproszczeniu zasad dotyczących etykietowania oraz zniesieniu wszelkich opłat granicznych. Chcielibyśmy, aby w umowie znalazł się odrębny rozdział poświęcony wyrobom spirytusowym, który utworzy dobry wzorzec dla kolejnych umów o wolnym handlu UE. W tym celu na poziomie europejskim nawiązaliśmy współpracę z amerykańską organizacją branżową DISCUS uzgadniając pewne wspólne propozycje.

W odniesieniu do oznaczeń geograficznych warto wspomnieć, że już w 1994.r..Unia.Europejska i Stany Zjednoczone podpisały dwustronną umowę o wzajemnym uznawaniu oznaczeń geograficznych w zakresie napojów spirytusowych. Umowa ta gwarantuje ochronę sześciu oznaczeń unijnych (Scotch Whisky, Irish Whiskey, Cognac, Armagnac, Calvados, Brandy de Jerez) i dwóch amerykańskich (Tennessee, Bourbon Whiskey). Z zadowoleniem.przyjmujemy.wniosek.UE o rozszerzenie listy oznaczeń geograficznych w ramach TTIP o kolejne oznaczenia alkoholi z szesnastu różnych krajów, w z Polski. Zagwarantowałoby to równe szanse i stabilne warunki handlowe poprzez kompleksowe ramy prawne.

       Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis