Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak podaje Polska Izba Handlu (za CMR), we wrześniu 2018 r. obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 m2 były o 5,7% wyższe niż rok wcześniej, a liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 1,1%. W ujęciu mdm obroty spadły o 9,7%.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych we wrześniu 2018r.: +5,7% rdr, -9,7% mdm

W Polsce coraz więcej mleka trafia do konsumentów przez zorganizowany rynek, co oznacza, że gospodarstwa rolne coraz mniej mleka sprzedają bezpośrednio lub zużywają na własne potrzeby. Główną rolę na tym rynku odgrywają mleczarnie oraz sklepy detaliczne, przez które produkty trafiają do konsumentów. Dziś ok. 70% mleka w Polsce jest dystrybuowane za pośrednictwem sklepów wielkoformatowych, głównie wielkich sieci dyskontów i supermarketów. Dlatego analitycy Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu postanowili przyjrzeć się strategiom dystrybucyjnym i cenowym największych producentów mleka w Polsce.

Jak podaje Polska Izba Handlu (za CMR), w sierpniu 2018 r., całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 0,7% wyższa niż w lipcu 2018 r. i o 5% wyższa niż w sierpniu 2017 r.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w sierpniu 2018r.: +5% rdr, +0,7% mdm

Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.

Jak podaje Polska Izba Handlu (za CMR), w czerwcu 2018 obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były wyższe o 2,4% w porównaniu do maja 2018 r. oraz o 5,4% wyższe w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Natomiast liczba transakcji w czerwcu 2018 r. była o 1% niższa niż rok wcześniej, ale o prawie 3% wyższa niż miesiąc wcześniej, kiedy było więcej dni świątecznych (1 i 3 maja oraz Boże Ciało) i związane z nimi dwa długie weekendy. W zeszłym roku wzrost w czerwcu w stosunku do maja wyniósł 3,9%, zatem dynamika tego wzrostu nawet pomimo mundialu i wzrostu cen jest niższa.

Sprzedaż w czerwcu w sklepach małoformatowych do 300 m2: mdm + 2,4%, rdr +5,4%

Jak wynika z danych CMR, w maju 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 11,7% wyższa niż w kwietniu 2018 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 10%. W porównaniu z majem 2017 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 6,9%, choć liczba transakcji utrzymała się na prawie tym samym poziomie. W roku poprzednim wzrost wartości sprzedaży w maju w stosunku do kwietnia wyniósł 7%.

Dane PIH: Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2018 r.: mdm +11,7%, rdr +6,9%.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 56 (5/2018)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

Cykl konferencji Ministerstwa Finansów dla przedsiębiorców

MPP Bezpieczna Transakcja

Targi TransLogistica Poland

Warszawa

6-8 listopada 2018

tp2018 400x300 pl