Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

delikatesy.jpgmaxel.jpgeuro-sklep-d.pnglewiatan_new.jpgODIDO.pngTK_logo_2016mini.jpgkontigo.pngBrainPoint-logo-kolor.pngfrisco.jpgShell_logo.svg.pngLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgfaktoriawin.jpgbrico_kopia.jpgarsenal.pngEurocash.jpgbig_ben.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pnggroszek.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgMASPEX_RGB_m.jpglogo-zabka-01.jpgkzr-ss-spoem.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgInventage.pngpsd.jpgRYDZ.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngKoliber.jpgMyShop_jpg.jpgalmares.jpgmkwiech.jpgblysk.jpgLeroyMerlin.jpgabc-d.pngmaxku.jpgintermarche_tabela.pngShell_Pecten-CMYK.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngabc-logo.pngalpan.gif

"Zależy mi na utrzymaniu równowagi w handlu" -

Poprawa koniunktury w handlu detalicznym nastąpi dopiero na początku II kwartału 2013 r. - ocenił Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu. Jego zdaniem średnioroczny wzrost sprzedaży detalicznej w całym 2013 r. nie przekroczy rdr poziomu 2 pkt. proc. powyżej wskaźnika inflacji.

"Styczeń w naszej ocenie będzie okresem dalszego hamowania dynamiki w detalu, między innymi w związku z drastycznym wzrostem wielu kosztów stałych (czynsze, woda, śmieci, energia), które dotykają nie tylko handel, ale przede wszystkim konsumentów, którzy siłą rzeczy będą musieli ograniczyć wydatki. W związku z tym spodziewamy się, że pierwsze odbicie nastąpi dopiero w okresie Świąt Wielkanocnych, czyli na początku II kwartału 2013 roku" - powiedział w wywiadzie dla PAP Nowakowski.

"W ujęciu średniorocznej wartości sprzedaży detalicznej przewidujemy, że 2013 rok będzie rokiem +chudym+, obawiamy się, że ewentualny wzrost rdr nie przekroczy 2 pkt. proc. powyżej inflacji" - dodał.

Zdaniem Nowakowskiego na pogarszającej się koniunkturze w handlu detalicznym mogą zyskiwać dyskonty, a tracić małe sklepy niezrzeszone.

"Spadająca zasobność portfela będzie sprzyjać przepływowi klientów w stronę najtańszej, choć niekoniecznie najkorzystniejszej oferty na rynku, dlatego spodziewamy się, że dyskonty będą nadal notować wzrost obrotów. Druga w kolejności będzie prawdopodobnie kategoria sklepów typu convenience, średniego formatu, zintegrowanych w sieciach franczyzowych opartych na wspólnej dystrybucji i nowoczesnych technologiach" - powiedział.

"W najtrudniejszej sytuacji będą sklepy niezrzeszone, małe, które bez wsparcia sieci i zintegrowanej dystrybucji nie będą miały szans utrzymania się na rynku. Rynek hipermarketów prawdopodobnie utrzyma się na niezmienionej istotnie pozycji" - dodał.

Prezes PIH uważa, że największe spadki sprzedaży odnotują artykuły delikatesowe o podwyższonej jakości.

"W perspektywie spadających możliwości zakupowych Polaków można przewidywać, że pierwszą kategorią, która zanotuje spadki będą tzw. produkty premium, a więc artykuły delikatesowe o podwyższonej jakości. Kategorią o największym potencjale rozwoju będą produkty marki własnej, które umożliwiają najlepsze połączenie jakości z dostępnością cenową (nie wymagają tak dużych nakładów na promocję, które w przypadku innych produktów wynoszą nawet 1/3 ceny producenta)" - powiedział.

"W perspektywie roku 2013 spodziewamy się, że w kategorii produktów spożywczych przetworzonych polscy producenci utrzymają konkurencyjność pod względem producentów zagranicznych, ponieważ nadal koszty produkcji w Polsce (min. robocizna) będą niższe. W związku z tym nie spodziewamy się spadku udziału krajowej żywności przetworzonej w obrocie" - dodał.

Zmieniająca się struktura handlu detalicznego na korzyść dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych kosztem najmniejszych firm może zagrażać stabilności całego systemu oraz jest niekorzystna dla producentów.

"Podstawowym ryzykiem w handlu jest utrata rentowności z powodu odpływu klientów – w przypadku małych sklepów największym zagrożeniem jest rosnące zagęszczenie sklepów dyskontowych, które pojawiają się w coraz mniejszych, kilkutysięcznych miejscowościach, praktycznie monopolizując lokalny rynek. Mamy do czynienia z postępującą restrukturyzacją sektora handlu, któremu towarzyszy największa od lat fala upadłości, szczególnie w obszarze najmniejszych sklepów, zwłaszcza poniżej 100 m kw. – handel traci na różnorodności, co zagraża poważnie stabilności całego systemu" - powiedział.

"Taka sytuacja jest spowodowana między innymi brakiem działań samorządów w zakresie planowania przestrzennego pod względem gospodarczym. Tworzenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych gdzie popadnie destabilizuje rynek i powoduje koncentrację obrotów w rękach nielicznych dużych graczy. Sytuacja ta nie jest także korzystna dla producentów" - dodał.

 

W związku z publikacjami informującymi o popieraniu przez Polską Izbę Handlu ogłoszonego wczoraj projektu NBP dotyczącego obniżenia popytu na monety 1 i 2 grosze Polska Izba Handlu informuje, że poparcia takiego nie udzielała i nie udziela.


- We wcześniejszych wystąpieniach odnosiliśmy się pozytywnie do pomysłu wycofania z obiegu drogich w produkcji i obsłudze monet 1 i 2 groszowych, jednakże ogłoszony wczoraj przez przedstawicieli NBP projekt ustawy takiego zapisu nie zawiera, odnosi się jedynie do zaokrąglania należności uiszczanej przez klienta przy kasie - komentuje Marcin Kraszewski, rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu - w związku z tym, że zgodnie z naszymi analizami projekt ten może naruszać ustawę o cenach (klient płacący gotówką nie będzie miał pewności co do ostatecznej sumy do zapłaty przy kasie), oraz wymagałby dedykowanych rozwiązań kasowych i księgowych, budzi nasze poważne wątpliwości - dodaje.

Polska Izba Handlu jako organizacja zrzeszająca ponad 30 tys. przedsiębiorców sektora handlu i usług (ok. 20% rynku) nie została uwzględniona w konsultacjach społecznych prowadzonych przez NBP dla omawianego projektu.

 

PIH_logo_4x3
Nowoczesność z tradycjami

Zachowanie różnorodności handlu i usług
na rynku wewnętrznym
 


Biuletyn Polskiej Izby Handlu nr 01/2013

10 stycznia 2013 | Warszawa
 
Najważniejsze wiadomości

Recesja w handlu detalicznym w Polsce i wystraszony konsument

„Według szacunków Polskiej Izby Handlu sprzedaż w detaliczna w grudniu spadła r/r lub wzrosła najwyżej o 1 procent. Tak czy siak, jeżeli szacunki się potwierdzą oznacza to spadek w ujęciu realnym od 1 do kilku procent r/r.” Analizę sytuacji podjął prof. Krzysztof Rybiński...

PIH_logo_4x3W Parlamencie Europejskim trwają ostatnie prace nad nową dyrektywą w sprawie egzekwowania Dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników na rynki zewnętrzne w ramach świadczenia usług. Dyrektywa w projektowanym kształcie praktycznie zablokuje możliwości świadczenia usług poprzez delegowanie pracowników z Polski do innych krajów UE.


- Nowa dyrektywa wpłynie na drastyczny spadek obrotów polskich firm delegujących pracowników, a co za tym idzie spowoduje wzrost bezrobocia i bankructwa w sektorze usług, który obok sektora handlu pełni znaczącą rolę w naszej gospodarce - komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.


W grudniu ub. roku Polska Izba Handlu zwróciła się w tej sprawie z prośbą o obronę interesów przedsiębiorców do Premiera Donalda Tuska i Ministrów: Pracy i Polityki Społecznej oraz Spraw Zagranicznych. Sprawa jest o tyle istotna, że dotyczy niebagatelnej kwoty

Warszawa, dn. 8 stycznia 2013r.

logo_50plus_kolINFORMACJA O ZAKOŃCZENIU POSTĘPOWANIA

Dotyczy: Zapytanie ofertowe nr 1/PIH/d/2012/cz.1

dotyczy zamówienia:

opracowania graficznego, składu, korekty, przygotowania do druku oraz druku i dostawy Informatora o Projekcie

w ramach realizacji Projektu: „Kobiety 50+ Talenty Wiedzy – wykorzystanie potencjału pracowników

powyżej 50 roku

Narodowy Bank Polski przygotowuje się do wycofania z obiegu jedno- i dwugroszówek. Jeszcze w pierwszym półroczu bieżącego roku powstanie projekt ustawy wprowadzającej obowiązek zaokrąglania płatności.

Marcin Kraszewski, Polska Izba Handlu: "Popieramy pomysł wycofania z obiegu jedno i dwugroszówek. By klient nie odczuł skutków zmian w postaci podwyżki cen trzeba jednak wypracować jasne i rozsądne zasady, na podstawie których ceny byłyby zaokrąglane w dół lub w górę."

Warszawa, dn. 4 stycznia 2013r.

logo_50plus_kol

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis