Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

blysk.jpgsolt_logo_male.jpgfrisco.jpgfaktoriawin.jpgpsd.jpglewiatan_new.jpgmaxku.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgTK_logo_2016.jpgredlink.pngGama.jpgdelikatesy.jpgalmares.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngdesignum.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpgnomax.jpgRYDZ.jpginmedio.jpggroszek_zolte.jpgmkwiech.jpgMyShop_jpg.jpgKoliber.jpgkzr-ss-spoem.jpglogo-zabka-01.jpgsezam.jpgLeroyMerlin.jpgrabat.jpgintermarche_tabela.pngbrico_kopia.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgkontigo.pngmaxel.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgEurocash.jpgcomexmn.jpgbig_ben.jpgabc.jpgjabluszko.jpgalpan.gif
Polska Izba Handlu zwróciła się do Burmistrza Dzierzgonia z prośbą o wyjaśnienie sytuacji w związku z likwidacją miejsc parkingowych przy punktach detalicznych umiejscowionych przy ul. Odrodzenia w Dzierzgoniu (m.in. sklep sieci Lewiatan – Członek Polskiej Izby Handlu). Likwidacja parkingu spowodowała dramatyczny spadek obrotów kilkunastu sklepów i punktów usługowych oraz utrudnienie prowadzenia ich działalności – klienci nie mając gdzie parkować rezygnują z dużych zakupów, brakuje także miejsca do postoju dla dostawców.
Winna wszystkiemu jest decyzja władz Dzierzgonia w sprawie przystanku autobusowego, który zajął miejsce parkingu. Mimo licznych protestów i podpisów zebranych przez przedsiębiorców miejsca do postoju zostały zlikwidowane - przedsiębiorcom grozi bankructwo.
W związku ze skargą wniesioną przez właścicieli zagrożonych sklepów 11 i 12 lipca br. Polska Izba Handlu zwróciła się do Burmistrza Dzierzgonia z prośbą o wyjaśnienia, argumentując, że taka sytuacja może spowodować poważne straty dla miasta oraz osłabienie konkurencyjności lokalnych przedsiębiorców, kierując ruch klientów do obiektów wyposażonych we własne parkingi, jak np. pobliskie dyskonty.
W tym kontekście tym bardziej zaskakująca wydaje się wypowiedź Burmistrza Dzierzgonia, Kazimierza Szewczuna cytowana przez Dziennik Bałtycki Powiśle Sztum i Dzierzgoń z dnia 6 lipca 2012, zgodnie z którą stwierdza on m.in.: „o wyborze sklepu decyduje atrakcyjna cena za atrakcyjny towar, a nie miejsca parkingowe”. Zdaniem ekspertów Polskiej Izby Handlu takie podejście świadczy o dużej nieznajomości rynku i praktyki biznesowej, ponieważ nawet najatrakcyjniejsza oferta handlowa pozostanie bez efektu jeżeli klient nie jest w stanie w sposób dla niego komfortowy dotrzeć do sklepu.
- Mamy tu do czynienia z sytuacją o tyle niepokojącą, że władze lokalne zdają się działać na własną niekorzyść – komentuje Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu - dobra kondycja i rozwój lokalnego biznesu powinny być priorytetem funkcjonowania władz publicznych, tymczasem w Dzierzgoniu, który liczy zaledwie 5700 mieszkańców przyzwala się na to, by błędy w zagospodarowaniu przestrzennym skutecznie ograniczały rozwój przedsiębiorczości, oraz przyczyniały się do wypadania z rynku już istniejących podmiotów na rzecz m.in. dyskontów – dodaje Ptaszyński.
Sklepy typu convenience, obejmujące obiekty średniej wielkości o ofercie dostosowanej do potrzeb klienta są obecnie najnowocześniejszą formą handlu. Placówki tego typu działają skutecznie dzięki dobremu dopasowaniu do lokalnej infrastruktury, co nie jest jednak możliwe w przypadku, gdy odbiera się im podstawowe zaplecze techniczne, takie, jak miejsca parkingowe, czy możliwość przyjmowania towaru.
- Dla konsumenta dostępność nowoczesnych obiektów handlowych opartych na tradycji typu convenience jest szansą na komfortowe i szybkie zakupy, a przez to wydajniejszy wypoczynek po pracy – podkreśla Ptaszyński.
Polska Izba Handlu nie wyklucza dalszych działań w związku z kryzysową sytuacją w Dzierzgoniu, tymbardziej, że jak dotąd nie otrzymała żadnej odpowiedzi od władz miasta w tej sprawie.
INFORMACJA PRASOWA z dnia 20-07-2012
-------------------------------------------------------------------------------------------
Autoryzacja: Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu
KONTAKT: Marcin Kraszewski, Rzecznik Prasowy, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., +48 600 289 056
Polska Izba Handlu istnieje od 1997 roku jako jednostka samorządu gospodarczego, zrzesza ponad 30 tysięcy podmiotów handlowych, od pojedynczych sklepów po ogólnopolskie sieci franczyzowe i dystrybucyjne głównie w branży FMCG. Reprezentuje różnorodne formaty handlu oparte na kulturze i tradycji polskiego kupiectwa, a więc sektor polskiego handlu nowoczesnego z tradycjami. Tym samym Polska Izba Handlu jest obecnie najszerszą reprezentacją sektora handlu w Polsce.
Więcej informacji: www.pih.org.pl

Credit_cardW związku z upadkiem porozumienia przygotowywanego pod auspicjami NBP stało się jasne, że jedyną drogą do obniżenia opłat za akceptację kart płatniczych w Polsce należących obecnie do najwyższych w Europie, będzie wprowadzenie rozwiązania ustawowego.

- Ostateczna porażka porozumienia pokazuje, że nawet najszczersze chęci nie dadzą nic tam, gdzie zwyczajnie nie ma woli współpracy – komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu - Pamiętajmy, że mówimy tu o miliardach zysków rocznie, z których organizacje kartowe nie zrezygnują tak łatwo, to wydaje się oczywiste. Dlatego też od początku staliśmy na stanowisku, że jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie regulacja ustawowa

– dodaje.Wśród dotychczas przedstawionych projektów dotyczących płatności bezgotówkowych znane są założenia ustawy przygotowanej przez PSL zakładającej odgórną obniżkę Interchange do poziomu 0,7 %.

- Naszym celem jest, aby wszystkie dostępne na rynku instrumenty płatnicze służyły do płacenia, a nie do ściągania prowizji z akceptantów, jak to wygląda obecnie - komentuje Nowakowski – Z dotychczas zaprezentowanych projektów duży potencjał ma naszym zdaniem projekt PSL, który zakłada jednorazowe ujednolicenie i obniżenie stawek Interchange na polskim rynku.

Według ekspertów Polskiej Izby Handlu informowanie konsumenta o wysokości opłat za akceptację kart jest możliwe obecnie również bez zmiany prawa i gdyby miało pozytywny wpływ na sytuację na rynku byłoby już praktykowane. Umożliwienie sprzedawcom akceptacji jedynie wybranych kart płatniczych w może natomiast grozić budowaniem kolejnych barier, które odbiłyby się wyłącznie na kliencie.

– Sprzedawcom zależy na udostępnianiu klientowi jak najszerszej oferty nowoczesnych form płatności i nie możemy sobie pozwolić na dzielenie klientów na mniej i bardziej uprzywilejowanych zależnie od posiadanej przez nich karty. Instrumenty te muszą być jednak opłacalne – dodaje Prezes Nowakowski.

Obecnie trwają prace legislacyjne nad kolejnymi rozwiązaniami, między innymi w Ministerstwie Finansów. Własne założenia ma przygotować także NBP.

CompZ dniem 12 lipca br. Grupa kapitałowa Comp S. A. została przyjęta do grona Członków Wspierających Polskiej Izby Handlu. Grupa realizuje kompleksowe rozwiązania informatyczne skierowane min. do handlu detalicznego - jest to jednocześnie obszar, w którym Polska Izba Handlu dostrzega ogromny potencjał i potrzebę rozwoju dla zachowania konkurencyjności handlu nowoczesnego z tradycjami w Polsce.

Comp S.A. jest liderem w

CHEP

 

 

Nowoczesna logistyka

CHEP nowym Członkiem Polskiej Izby Handlu

 

Z dniem 12 lipca br. CHEP - wiodąca na świecie firma oferująca usługi w zakresie wynajmu palet i kontenerów została przyjęta do grona Członków Wspierających Polskiej Izby Handlu.

 

Polska Izba Handlu protestuje przeciwko przerzucaniu zawyżonych kosztów Interchange na konsumenta.


Polska Izba Handlu wyraża zdecydowany sprzeciw wobec rozwiązań proponowanych przez Resort Finansów, który w drodze nowej ustawy zawyżone opłaty Interchange planuje przerzucić na konsumenta.


- To oburzające i całkowicie niezrozumiałe dla nas posunięcie resortu - komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu, Przewodniczący Komitetu Handlu przy KIG, który od początku postulował potrzebę prawnego uregulowania kwestii zawyżonych prowizji za opłaty kartami - Po wielu miesiącach wspólnych wysiłków zjednoczonych reprezentantów przedsiębiorców i w przeddzień decydującego rozwiązania problemu z porozumieniem ws. obniżenia Interchange resort bezpośrednio odpowiedzialny za tę sytuację występuje w interesie operatorów kart płatniczych, a przeciwko konsumentowi - taki obrót sprawy jest dla nas nie do przyjęcia - stwierdza Nowakowski.


Sprawa jest tym bardziej kontrowersyjna, że w marcu br. Komitet Handlu zwrócił się bezpośrednio do Ministra Finansów z prośbą o wsparcie porozumienia ws. obniżenia stawek za obsługę kart, a w przypadku jego braku - narzucenia rozwiązania ustawowego.


- Nie o takie jednak rozwiązanie nam chodziło - mówi Przewodniczący Komitetu, Waldemar Nowakowski - od początku działaliśmy w interesie nie tylko sprzedawców, ale także konsumenta, podkreślaliśmy wielokrotnie, że jest dla nas istotne, by w Polsce rozwijały się nowoczesne systemy płatności i nowoczesny handel, co jest wciąż skutecznie hamowane zawyżonymi bezpodstawnie daninami dla operatorów kart. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów odwrócili się plecami nie tylko do przedsiębiorców, ale przede wszystkim do obywateli, klientów, konsumentów - czyżby po to, by nie burzyć doskonałego interesu, jaki co roku generuje duopol Visa-MasterCard naszym kosztem? - Pyta Nowakowski.


W zaistniałej sytuacji Polska Izba Handlu, członek Komitetu Handlu przy KIG rozważa wprowadzenie obywatelskiego projektu ustawy, która chroniłaby przede wszystkim konsumenta, wspierała rozwój transakcji bezgotówkowych i umożliwiała dostęp do nich zarówno sprzedawcom, jak i klientom punktów handlowych.

Polska Izba Handlu apeluje do Ministra Finansów o przedłużenie okresu przejściowego dla planowanych zmian stawek VAT


ID-10014172Polska Izba Handlu zwróciła się do Ministra Finansów z wnioskiem o wydłużenie okresu przejściowego dla proponowanych zmian w projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) w ramach jego dostosowania do realnych możliwości infrastruktury programowej i operacyjnej sektora handlu, którego zmiany te bezpośrednio dotyczą.

- Według naszych analiz niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowych konsultacji ze środowiskiem handlu oraz dostawcami rozwiązań IT, którzy jako pierwsi i w największym stopniu odczują wprowadzone zmiany w stawkach podatku VAT – mówi Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu – dostosowanie infrastruktury technicznej do nowych stawek podatku od towarów i usług wymaga dużego nakładu czasu i pracy. Wiąże się to z czynnościami,

KH_s


Komunikat

Stanowisko Polskiej Izby Handlu ws.proponowanych zmian w kodeksie pracy


Polska Izba Handlu z zainteresowaniem przyjęła propozycjeResortu Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dotyczące zmian wustawie Kodeks Pracy. Zmiany mają polegać przede wszystkim na przeniesieniuprzepisów z rozporządzeń do tekstu kodeksu, pojawiają się jednak także nowezapisy.

W handlu znajduje zatrudnienie blisko 16% ogółu osóbzatrudnionych w naszym kraju (GUS, 2010), tym samym handel jest jednym znajbardziej znaczących pracodawców w sektorze prywatnym. Polska Izba Handluaktywnie angażuje się w dialog społeczny dotyczący warunków zatrudnieniazarówno na poziomie krajowym, jak też europejskim (udział w spotkaniach DialoguSpołecznego w Brukseli, oraz pracach komisji ds. socjalnych EuroCommerce).

- Jako reprezentanci twórców tak znaczącej liczby miejscpracy w ramach polskiego handlu detalicznego i dystrybucji z zadowoleniemprzyjmujemy nie tylko projekt konsolidacji przepisów prawa pracy, likwidacjękomplikatorów i niejasnych zapisów, ale również nowe proponowane przez Resortzapisy komentuje WaldemarNowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu Na uwagę zasługują między innymi zmianydotyczące zabezpieczenia pracy kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. W naszymsektorze ma to szczególne znaczenie, ponieważ większość zatrudnionych stanowiąwłaśnie kobiety dodaje.

Pośród proponowanych zmian znajdują się także zapisydotyczące godzin pracy, okresów rozliczeniowych i przerw w pracy, które mająbyć przedmiotem negocjacji pracodawcy z reprezentacją pracowników w ramachokreślonych zasad o charakterze ochronnym, a nie jak dotychczas ściśleregulowanych przepisami.

- Projekt ten odbieramy jako krok w kierunku nowoczesnejkultury pracy i zatrudnienia, w którym pracownik jest partnerem dialogu mającymwpływ na warunki swojej pracy, natomiast pracodawca zyskuje nowe możliwościprowadzenia swojej działalności – dodajeNowakowski – Zapisy te rozumiemy jako swego rodzaju inwestycję w nowoczesnyelastyczny biznes, ale także społeczną odpowiedzialność handlu, która dlakażdego przedsiębiorcy w naszym sektorze powinna być naturalną rolą jaką pełnion w swoim otoczeniu podkreśla.

KH_s

EC

Z dniem 1 czerwca 2012 roku Polska Izba Handlu dołączyła do grona oficjalnych członków EuroCommerce, największej oficjalnej reprezentacji handlu detalicznego, hurtowego i międzynarodowego na forum Unii Europejskiej.


Tym samym PIH stała się pierwszą i jedyną polską izbą gospodarczą, oraz jedną z dwóch reprezentacji handlu w Polsce należącą do tej prestiżowej organizacji.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 68 (9/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia