Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

big_ben.jpggroszek.jpgblysk.jpgkontigo.pngeuro-sklep-d.pngdelikatesy.jpgarsenal.pngMASPEX_RGB_m.jpgalmares.jpgLeroyMerlin.jpglewiatan_new.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgbrico_kopia.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngBrainPoint-logo-kolor.pngmaxku.jpgmaxel.jpgEurocash.jpglogo-zabka-01.jpgpsd.jpgabc-d.pngmkwiech.jpgRYDZ.jpgabc-logo.pngMyShop_jpg.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgODIDO.pngKoliber.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngfaktoriawin.jpgintermarche_tabela.pngfrisco.jpgalpan.gifTK_logo_2016mini.jpgkzr-ss-spoem.jpg

altPosłowie 29 sierpnia br. przegłosowali zmiany w kodeksie karnym, które zakładają, że kradzież poniżej ¼ minimalnego wynagrodzenia to nie przestępstwo (w praktyce oznaczają one podniesienie tego progu z obecnych 250 zł do co najmniej 400 zł).

- Cieszy na pewno fakt, iż odrzucono całkowicie oderwane od realiów projekty progu na poziomie 1000 czy 800 zł, ale i tak zmiana z 250 zł na 400 zł lub więcej to cios dla handlu.Prowadzę działalność handlową i jako przedsiębiorca jestem głęboko zaniepokojony złagodzeniem kar dla przestępców, bo wiem, że zmorą sprzedawców są wyspecjalizowane grupy, które bezceremonialnie kradną w sklepach towar o wartości poniżej 250zł. Przestępcy ci doskonale znają swoje prawa i na pewno ucieszą się z tej zmiany. Czy ta decyzja nie pozostaje w sprzeczności z Konstytucją RP, która zakłada bezdyskusyjnie chronić własność obywateli swego kraju? Posłowie ślubowali, że będą stać na straży Konstytucji RP, czynić wszystko dla dobra obywateli. Czy posłowie podczas tego głosowania nie złamali tej przysięgi? Może już o niej zapomnieli? – zastanawia się Waldemar Nowakowski Prezes Polskiej Izby Handlu.

Polska Izba Handlu wraz z innymi organizacjami zrzeszającymi detalistów wielokrotnie apelowała o niezmienianie tego progu, ponieważ każda kradzież jest przestępstwem, bez względu na jej wartość. Niestety z tej decyzji posłów mogą cieszyć się nie uczciwi obywatele, a przestępcy. Obecnie funkcjonują wyspecjalizowane gangi, które kradną w sklepach towar poniżej 250zł, bo wiedzą, że w przypadku złapania mogą ponieść karę porównywalną do mandatudrogowego. W piątek posłowie zrobili im prezent, podwyższając kwotę do jakiej mogą kraść do 400 zł, dodatkowo będzie ona rosła wraz ze zmianami pensji minimalnej. Według danych z raportu "Kradzież=Przestępstwo" Fundacji Polskiego Handlu w 2011 roku w ten sposób ukradziono produkty na kwotę 5,4 mld zł, czyli 1,41% sprzedaży detalicznej w Polsce, a skala tego zjawiska rośnie o 4,4 % rocznie. Gdyby te towary zostały legalnie sprzedane, a nie ukradzione, to co najmniej kilkaset mln zł jako podatek trafiłoby do skarbu państwa, a nie kieszeni przestępców.

Jeżeli już jednak ta zmiana miałaby wejść w życie, należałoby zastosować sumowanie wykroczeń i wartości skradzionych dóbr w podobny sposób jak to ma miejsce z punktami karnymi kierowców – aby po przekroczeniu (np. podczas kilku kradzieży) wartości ustalonej ustawowo, zmieniała kwalifikacja tego czynu. Polska Izba Handlu składała w tej sprawie druk lobbingowy – dodaje Nowakowski.

Ten szkodliwy zapis może jeszcze zostać odrzucony przez Senat RP, a w ostateczności przez Prezydenta RP. Polska Izba Handlu wysyła do Marszałka Senatu RP oraz Prezydenta RP pisma z prośbą o ochronę obywateli kraju jaki reprezentują (tych uczciwych obywateli). Jeżeli nie nastąpią zmiany procesie legislacyjnym Polska Izba Handlu złoży w tej sprawie skargę do Trybunału Konstytucyjnego.

Komunikat prasowy z dnia 4-09-2013

 

altSejm RP znowelizował ustawę o usługach płatniczych, podczas głosowania 30 sierpnia br., która zakłada, że w 2014 r. opłata interchange będzie wynosiła 0,5 %  (obecnie jest to ok. 1,3%). Posłowie zagłosowali jednogłośnie za wprowadzeniem tych zmian, muszą zostać jeszcze poparte przez Senat RP i Prezydenta RP.

 - Opłata interchange w Polsce jest dwukrotnie wyższa niż w innych krajach Europy. Handel i usługi tracą w ten sposób ok. 80 mln zł miesięcznie, dlatego tak ważne jest szybkie podjęcie decyzji i wprowadzenie zmian. Informacje napływające z Sejmu RP są dla nas bardzo pozytywne, ponieważ nasze uwagi zostały uwzględnione. Dobrze, że sprawa ta zostanie uregulowana ustawowo, a nie pozostawiona do samoregulacji organizacjom płatniczym – komentuje Waldemar Nowakowski Prezes Polskiej Izby Handlu.

Polska Izba Handlu już od kilku lat wraz z innymi organizacjami zrzeszającymi detalistów zabiegała o objęcie szczególną uwagą prac nad projektem zmiany ustawy o usługach płatniczych. Projekt ten jest kluczowy dla rozwoju polskich przedsiębiorców.

Komunikat prasowy z dnia 30-08-2013

alt

 

 

Od 1 października 2013 roku podatnicy muszą stosować się do rozporządzenia  w sprawie kas rejestrujących z dnia 14 marca 2013 (Dz. U. poz. 363). Rozporządzenie weszło w życie  1 kwietnia 2013,  jednak Ministerstwo Finansów wprowadziło okres przejściowy, który kończy się 30 września, więc już od 1 października stosowanie się do nowych przepisów jest konieczne.

 

 

 

 

Zmiany:

 

1)      Paragon powinien zawierać nazwę „PARAGON FISKALNY”

 

2)      Paragon powinien zawierać wartość rabatów lub narzutów, o ile występują.

 

3)      Paragon powinien zawierać NIP nabywcy, ale tylko w przypadku, gdy klient tego zażąda.

 

Wyjątek – jeżeli obecnie używana kasa nie ma funkcji wpisywania NIP-u nabywcy, nie trzeba jej wymieniać z tego powodu. Wymóg umieszczania NIP-u na żądanie dotyczy tylko kas, które już posiadają taką możliwość. Kasa pozbawiona tej funkcji może być używana aż do jej zużycia.

 

4)      Paragon powinien zawierać „nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację”.

 

Dopuszczalne jest stosowanie skrótów, ustalenie odpowiedniego opisu należy do przedsiębiorcy, jednak musi on jednoznacznie wskazywać dany produkt. Nazwa towaru musi z jednej strony umożliwić konsumentowi rozpoznanie zakupionego konkretnego produktu, z drugiej strony powinna pozwalać organowi podatkowemu na określenie prawidłowej stawki VAT za ten artykuł. Wymóg ten wyklucza możliwość stosowania nazw grup towarów. Nazwy określa sam podatnik uwzględniając asortyment sprzedawanych towarów.

Wg. najnowszych wyjaśnień MF: Przepisy powinny być stosowane odpowiednio do możliwości technicznych kasy, nie ma obowiązku wymieniania kasy – może to skutkować mniej szczegółowym prowadzeniem identyfikacji w zależności od tego na co powala używany sprzęt, ale musi zapewniać on prawidłowe przyporządkowanie do stawek VAT.

 

W przypadku niejasności warto skontaktować  się z Krajową Informacją Podatkową

Infolinia:

Z tel. stac.: 801 055 055

Z tel. kom.:(22) 330 0330

Z zagranicy.: +48 22 330 0330

www.kip.gov.pl

czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00

 

Przydatne dokumenty:

 

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących

Broszura Ministerstwa Finansów wyjaśniająca najważniejsze zmiany dot. rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących

Dodatkowe wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 9 sierpnia 2013 zakładające, że przepisy mają być stosowane odpowiednio do możliwości technicznych używanej kasy

Interpretacja Ministerstwa Finansów informująca o barku konieczności wymiany kas fiskalnych na nowe.

altW dniach 23-­24.09.2013 na Stadionie Narodowym w Warszawie, odbędzie się V edycja

Targów eHandlu. To idealne miejsce spotkań i wymiany doświadczeń, dla wszystkich tych

którzy sprzedają lub chcą sprzedawać i oferować swoje usługi w Internecie. Ponad 100

wystawców, wśród których znajdziemy m.in. agencje interaktywne, firmy oferujące usługi

logistyczne, firmy oferujące oprogramowanie dla e-­sklepów, usługi związane z szeroko

pojętym marketingiem (mobile marketing, email marketing), porównywarki cen i wiele innych.

Targi eHandlu to jedyna w Polsce okazja do zapoznania się z branżą e-­commerce.

 

Wstęp na jest bezpłatny na główny dzień targowy 24.09.2013 po wcześniejszej rejestacji na

stronie: http://targiehandlu.pl/visitor

 

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia V Targów eHandlu!

alt

 

 

Już w połowie października br. na rynku ukaże się przewodnik poświęcony pracy i karierze w obszarze handlu i sprzedaży – KarieraPlus Sprzedaż 2013.

KarieraPlus Sprzedaż to pierwsza publikacja tego typu w Polsce, a patronat nad nią objęła Polska Izba Handlu.

 

 

 

 

 

Cele publikacji to:

•          rozwianie mitów związanych z pracą w sprzedaży,

•          pokazanie prawdziwego obrazu pracy i możliwości specjalizacji w tym obszarze, 

•          przedstawienie sytuacji na rynku pracy w obszarze handel/sprzedaż/FMCG,

•          przekazanie kandydatom wskazówek, jak i gdzie szukać pracy lub praktyk w sprzedaży,

•          przedstawienie najlepszych pracodawców i ich oferty dla potencjalnych pracowników.

Dostępność i dystrybucja:

Przewodnik będzie dostępny w wersji drukowanej, elektronicznej i na urządzenia mobilne, a dystrybuowany wśród studentów i absolwentów najlepszych polskich uczelni, a także wśród pracowników z doświadczeniem.

 

Więcej informacji nt. publikacji i możliwości reklamy:

Martyna Hrankowska, tel. 533 223 452

Tomasz Polewczyński, tel. 533 223 451

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">'+addy_text48980+'<\/a>'; //-->

www.karieraplus.pl

altJuż we wrześniu, przez trzy dni Katowice będą pełniły rolę gospodarza największego
w Europie spotkania firm sektora MŚP.  

Organizowana przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach III edycja Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw odbędzie się w dniach 
16 – 18 września 2013 roku. Hasłem przewodnim tegorocznego spotkania będzie „Współpraca i kooperacja firm sektora MŚP w wymiarze regionalnym, krajowym
i międzynarodowym”.

Dwie poprzednie edycje zgromadziły liczne grono ponad 6000 przedstawicieli świata biznesu, nauki, i polityki zarówno z Polski jak i zagranicy, którzy dyskutowali o szansach i barierach stojących przed mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

Wydarzenie to już na stałe zapisało się w tradycji europejskich inicjatyw gospodarczych.
W ciągu trzech dni Kongresu zaplanowano kilkadziesiąt sesji panelowych oraz szereg warsztatów i spotkań, w których udział wezmą eksperci z kraju i zagranicy.

Współorganizatorem Kongresu jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowa Izba Gospodarcza oraz Ministerstwo Gospodarki. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objęli Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, Przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso oraz Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Martin Schulz.

Serdecznie zapraszamy Państwa do uczestnictwa w wydarzeniu. Udział w kongresie jest BEZPŁATNY. Rejestracji on-line można dokonać na stronie internetowej www.kongresmsp.eu, gdzie znajdą Państwo wszystkie niezbędne informacje
dot. powyższego wydarzenia.

 

Zapraszamy!

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013

 

altDyskonty, upodabniając się do supermarketów, zapomniały, że w ślad za poszerzeniem oferty powinny zatrudnić więcej osób do jej obsługi.

Podział na dyskonty i supermarkety obowiązuje już tylko w branży, konsumenci go nie widzą. To skutek polityki powiększania asortymentu, głównie o produkty brandowe, delikatesowe i przemysłowe. Na regały Lidla czy Biedronki trafiają markowe piwa, kremy, mocny alkohol w atrakcyjnych w stosunku do innych sklepów cenach. Nawet w uchodzącym za twardy dyskont Aldim są produkty z wyższej półki. – Jeszcze trzy lata temu nie traktowałem dyskontów jak konkurencji, bo kto inny robił tam zakupy. Dziś odwiedzają nas ci sami klienci – mówi Janusz Minchberg, dyrektor zarządzający Delikatesami CM w Warszawie.

Nic za darmo

Nie da się jednak na dłuższą metę tymi samymi siłami obsługiwać dwa razy większej oferty bez szkody dla funkcjonowania sklepu. Inaczej mówiąc, nie można jednocześnie robić oszczędności i rozwijać skrzydeł. – Cztery lata temu pracowało nas dwa razy więcej, a asortymentu było o połowę mniej. Odbija się to na pracy, wyglądzie sali sprzedaży i obsłudze klientów – mówi anonimowo pracownica Lidla. Efekt: personel, zamiast wykładać towar na półki, siedzi za kasą albo odbiera dostawę. Ponieważ rąk do pracy jest mniej, a samochodów do rozładowania więcej, w sklepie panuje nieład: regały świecą pustkami, po podłodze walają się kartony. Prawdopodobnie ten sam problem występuje w centrach logistycznych, które nie nadążają z dostarczaniem towaru do placówek. Przykład: zapas produktów z gazetki promocyjnej kończy się w dniu, kiedy się rozpoczął. Klienci pytają sprzedawców, jak to możliwe, że blaty do pizzy tak szybko się rozeszły. Przecież miały być w sprzedaży co najmniej przez tydzień. Chyba że każdy sklep dostał tylko po kilka takich blatów na zasadzie wabika… – To koszty, które dyskonty płacą za równanie do supermarketów. Być może osoby zarządzające tymi sieciami nie zdawały sobie sprawy, że problem ich przerośnie. Tak naprawdę mamy w Polsce tylko jeden twardy dyskont – Aldi. I widać – choćby po znikomej liczbie tych sklepów – że w Polsce ta formuła nie do końca się sprawdza – mówi Andrzej Kondej, szef firmy Kondej Marketing.

Z tej drogi nie można zawrócić

Jaki ruch wykonają dyskonty, skoro strategia, którą obrały – bycia tanim sklepem z coraz szerszą półką markowych towarów – napotyka na przeszkody? Cofnąć się raczej już nie można. Trudno byłoby redukować asortyment, bo klienci przyzwyczaili się, że oprócz taniej żywności, mogą kupić sokowirówkę czy myjkę ciśnieniową. – Jest takie przysłowie: kto daje i zabiera… Jeśli przestaną oferować produkty markowe czy jakościowe wina i wycofają się z oferty przemysłowej, staną się mniej atrakcyjni. Bo większość klientów tych sklepów chce ograniczać wydatki, ale nie kosztem kupowania produktów z najniższej półki. Nie ma więc odwrotu. Aktualny poziom będzie utrzymywany, a nawet rozwijany. Ale obowiązuje zasada „coś za coś”, bo za taką polityką idzie dalsza utrata przewagi cenowej. Dyskonty będą musiały zwiększyć koszty, głównie obsługi – przekonuje Andrzej Kondej. Jego zdaniem cykl życia formatu sklepu – podobnie jak produktu – ma różne fazy, poczynając od narodzin do schyłku obecności na rynku. Wygląda na to, że jesteśmy świadkami powstawania czegoś nowego, co łączy cechy dwóch formatów. Kilka lat temu wydawało się przecież, że pozycja hipermarketów jest niezagrożona. Dziś wiadomo, że jest inaczej.

Pewne jest, że zwiększenie kosztów personalnych nie obędzie się bez podniesienia marży, a co za tym idzie, bez podwyżek cen. Jak wówczas zareagują konsumenci? Czy odwrócą się od dyskontowych (już tylko z nazwy) supermarketów? – Czekam, aż te sklepy zaczną stosować normalne marże. Jestem pewien, że wcześniej czy później do tego dojdzie. Mam tylko nadzieję, że gdy to się stanie, polski handel będzie jeszcze istniał – mówi Janusz Minchberg.

Hubert Wójcik

 

altSzanowni Państwo zapraszamy do lektury najnowszego Biuletynu Polskiej Izby Handlu: tutaj

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis