Wspieranie osób starszych w czasie pandemii jest bardzo ważne, ale praktyka z kwietnia br. pokazała, że godziny dla seniorów nie są trafionym pomysłem. Sklepy w tym czasie były i ponownie będą niemal puste, bo z doświadczenia wiemy, że osoby starsze i tak kupują w różnych godzinach. Placówki handlowe przyniosą mniejsze dochody do budżetu z tytułu podatków.
Na spadek obrotów wyraźnie wskazują dane CMR Panel z kwietnia br., kiedy funkcjonowały godziny dla seniorów. W tym czasie wyraźnie spadała też liczba transakcji.
Sejm rozpoczął procedowanie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Proponowane zmiany wprowadzają dodatkowe opodatkowanie całego sektora handlu, który działa w formie spółek jawnych oraz spółek komandytowych. Polska Izba Handlu wzięła udział w konsultacyjach społecznych dotyczących tej ustawy. Poniżej przedstawiamy wybrane uwagi w tej sprawie przygotowane wraz Kancelarią Finansową Lex sp. z o.o.
W odpowiedzi na zaproszenie Ministerstwa Cyfryzacji do konsultacji w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych Polska Izba Handlu wzięła udział w konsultacjach społecznych projektu ustawy. PIH jako najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, jest żywotnie zainteresowana rozwojem rynku usług IT i telefonii komórkowej w tym również w obszarach takich jak sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy technologia komórkowa. W chwili obecnej rozwój handlu detalicznego jest ściśle związany z technologiami informacyjnymi – nie tylko w związku z epidemią koronawirusa, która przenosi bardzo liczne jego aspekty do sfery cyfrowej – jak powstające od początku bieżącego roku tysiące sklepów internetowych, ale także w obszarach związanych z rozwojem handlu i nawiązaniem przez małe i średnie placówki handlowe walki konkurencyjnej z zagranicznymi sieciami dyskontów. Dzięki technologii, big data oraz usprawnieniu komunikacji właściciele małych sklepów mogą zwiększyć swoją świadomość dotyczącą cen, konkurencji, trendów, spersonalizowanych ofert a także komunikacji z dostawcami i dystrybutorami. Tanie i konkurencyjne technologicznie rozwiązania pomagają też w raportowaniu i wdrażaniu rozwiązań wymaganych przez instytucje państwowe jak kasy online czy planowane rozwiązania w zakresie e-paragonów. To zaledwie wybrane aspekty dla których dobre, tanie i wysokowydajne rozwiązania na rynku telekomunikacyjnym są ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w Polsce.
W ciągu ostatniego roku sklepy niezależne poprawiły swoją konkurencyjność cenową względem dyskontów i supermarketów. Jednak ograniczenia wywołane przez COVID-19 sprawiły, że znowu wielu producentów zaczęło proponować gorsze warunki handlowi niezależnemu i jego klientom – wynika z analizy drugiego kwartału 2020 roku na podstawie rankingu Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie”.
Rozpoczęto realizację projektu nadzwyczajnego. Terminy zgłoszeń do udziału w projekcie:
Start rekrutacji - 29.09.2020 r.
Zakończenie rekrutacji - 30.11.2020 r.
Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w projekcie powinni wypełnić formularz rejestracyjny udostępniony na stronie internetowej https://www.parp.gov.pl/component/site/site/formularz-kontaktowy-kompetencje-dla-sektorow-covid Przy wypełnianiu formularza należy zapoznać się z definicją przedsiębiorstwa.
Ostatnie 6 miesięcy to dla sklepów spożywczych czas trudny, ale też bardzo ciekawy, ponieważ duży wpływ na to, co i kiedy się sprzedaje miały rozporządzenia i zalecenia sanitarne, a także obawy klientów związane z epidemią covid19.
Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 68 (9/2020)
Co w nim znajdziesz?
☑ Obszerny materiał o potrzebie uregulowania przepisów dot. sprzedaży alkoholu przez Internet
☑ Raport CMR o wpływie koronawirusa na sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 – podsumowanie ostatnich 6 miesięcy
☑ Koncepcję FROB dot. wdrożenia w Polsce paragonów elektronicznych
☑ Informację od Kancelarii Finansowej Lex o projektowanych zmianach w opodatkowaniu spółek jawnych
☑ Artykuł dr Magdaleny Kot o zaufaniu w organizacji w czasie kryzysu
działalności
☑ Relację Muszkieterów dot. wzrostu zainteresowania założenia własnego biznesu pod znanym szyldem
☑ Komunikat o Sektorowej Ramie Kwalifikacji Handlu i korzyści z jej wdrożenia
Na początku nakazu noszenia maseczek w sklepach częściej się zdarzało, że klienci lekceważyli ten obowiązek. Obecnie obserwujemy, że sytuacja się poprawia i klienci stosują się do tych wymogów. Jednak cały czas zdarzają się zbędne dyskusje z ekspedientami oraz problematyczne sytuacje w punktach handlowych i usługowych. Pamiętajmy, że pracownicy sklepów przez wiele godzin codziennie narażają swoje zdrowie, przebywając w miejscu, gdzie przewijają się setki ludzi.
Ponawiamy nasz apel z lipca br. :Uszanujmy ich pracę i zakładajmy maseczkę przed wejściem do sklepu, nie czekajmy na upomnienie, nie wdawajmy się w dyskusje, myślmy o bezpieczeństwie innych w tym trudnym czasie. Nie ryzykujmy utraty zdrowia innych przez nieodpowiedzialne zachowania, dlatego Polska Izba Handlu zdecydowanie apeluje do wszystkich o zakładanie maseczek w sklepach i punktach usługowych.
Z pewnością jednak dużą pomocą w egzekwowaniu noszenia maseczek w sklepach byłyby doprecyzowanie przepisów. Przepisy te nie są jasne zarówno dla sprzedawców, jak i klientów.
Zgodnie z odpowiedzią na pytanie o to, czy klient może być nieobsłużony bez maseczki, PIH otrzymała z GIS informację w lipcu br.: „…odmowa obsługi klienta nieprzestrzegającego nakazu znajduje swe uzasadnienie i w związku z tym personel sklepu nie naraża się przez to na odpowiedzialność wykroczeniową za nieobsłużenie klienta w sklepie, określoną w art. 135.(KW)…”.
Z drugiej strony w sierpniu br. Sąd Rejonowy w Suwałkach nałożył karę 100 zł na ekspedientkę, która odmówiła sprzedaży klientowi bez maseczki.
Doprecyzowanie tej kwestii ułatwiłoby funkcjonowanie sklepom w obszarze ich uprawnień w tym zakresie, a klientom mającym wątpliwości dało ostateczną informację.
Warto jednak także kierować się rozsądkiem i troską o innych, a założenie maseczki w sklepie czy punkcie usługowym na kilkanaście minut naprawdę nie jest problemem.