Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

jabluszko.jpgcomexmn.jpgKoliber.jpgmaxku.jpgblysk.jpgrabat.jpgintermarche_tabela.pngmkwiech.jpgalpan.gifdelikatesy.jpgfaktoriawin.jpgmaxel.jpginmedio.jpgkontigo.pngbig_ben.jpglewiatan_new.jpgRYDZ.jpgsolt_logo_male.jpggroszek_zolte.jpgabc.jpgNovitus.png_Arsenal_PL_logo_male.jpgTK_logo_2016.jpgGama.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgKolporter.pngpsd.jpgkzr-ss-spoem.jpgbrico_kopia.jpglogo-zabka-01.jpgredlink.pngnomax.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgdesignum.jpgfrisco.jpgMyShop_jpg.jpgsezam.jpgEurocash.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgLeroyMerlin.jpgbartnik.jpgalmares.jpg

Coraz więcej największych producentów piwa, wódki i whisky oferuje podobny asortyment w zbliżonych cenach we wszystkich kanałach sprzedaży – wynika z 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”. Jest to szczególnie ważne dla klientów, którzy ponad 40% dóbr szybko zbywalnych i 70% piwa kupują w sklepach małoformatowych.

- Mieliśmy problemy z producentami, którzy nie widzieli nic złego w tym, że pół litra piwa w puszce jest w innych kanałach sprzedaży o jedną trzecią tańsze niż w butelkach tej samej pojemności w sklepach małoformatowych. Dla konsumentów był to oczywiście problem. Na szczęście to podejście producentów zaczęło się zmieniać – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Lider poprzednich dwóch edycji rankingu Browar Namysłów został przejęty przez Grupę Żywiec (Heineken). Nie poprawiło to jednak pozycji tego koncernu w rankingu, ponieważ znalazł się on na 4. miejscu (w 2018 r. był 3.). Czołowe miejsca zajmują dwaj najmniejsi z czołowych producentów piwa: Perła – Browary Lubelskie i Van Pur. W porównaniu z poprzednim rokiem awansował największy gracz na rynku – Kompania Piwowarska (Asahi), który jest 3 (w 2018 r. był 5.).

25 największych producentów mleka, śmietany, jogurtów i pozostałych wybranych najpopularniejszych kategorii produktów, oferowanych w sklepowych ladach chłodniczych, zostało ocenionych przez analityków Grupy Eurocash pod kątem ich strategii wobec małopowierzchniowych sklepów detalicznych. Wyniki zostały przedstawione w ramach 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sierpniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,2% wyższa niż rok wcześniej, mimo niewielkiego spadku transakcji. W porównaniu z lipcem 2019 r. obroty placówek małoformatowych zwiększyły się o 2,3%, a liczba transakcji wzrosła o 1%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2019 r.: +2,3% mdm  , +7,2% rdr .

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +5%.

Produkt Polski logo

PRODUKT POLSKI – KUPUJ ŚWIADOMIE

Czy wiecie, że dla siedmiu na dziesięciu Polaków wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi to, że pochodzi on z Polski, a połowa konsumentów swój patriotyzm manifestuje podczas zakupów w sklepach z artykułami rolno-spożywczymi? Znak „Produkt polski” umożliwia konsumentom łatwiejsze wyszukiwanie produktów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców.Aby ułatwić konsumentom identyfikację produktów wytworzonych z polskich surowców, w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowano znak „Produkt polski” i zasady jego stosowania. Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych produkty opatrzone tą informacją muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski z tym, że w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości do 25% masy tych produktów, pod warunkiem że składniki takie nie są wytwarzane w kraju. Więcej o znaku „Produkt polski”

Wybierając żywność z oznaczeniem „Produkt polski”, konsument ma pewność, że została ona wytworzona w kraju i z rodzimych surowców. Przy bogatej ofercie na sklepowych półkach ma to niebagatelne znaczenie, a w efekcie przyczynia się także do budowania patriotyzmu konsumenckiego i wsparcia sprzedaży polskiej żywności.

Więcej na stronie kamanii. 

 

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 63 (8/2019)

kliknij tutaj

 

PIH logo n mini

 

Co w nim znajdziesz?

Waldemar Nowakowski, prezes PIH: Propozycja PIH dot. ustawy o marnowaniu żywności została uwzględniona przez parlamentarzystów w nowych przepisach. Z obowiązkówzwiązanych z ustawą zwolnione będą sklepy do 400m2 przez okres dwóch lat.

 Zmiany w sukcesji – kierunek dobry, ale przedsiębiorcy potrzebują więcej.

 Maciej Ptaszyński, dyrektor PIH: Współpraca z agencją PR powinna mieć charakter ciągły.

 Nowe zasady płatności kartami. Będzie bezpieczniej.

 Jak miasta ograniczają sprzedaż alkoholu? Sprawdziliśmy to półtora roku po uchwaleniu przepisów, które im to umożliwiły.

 Archaiczne przepisy o sprzedaży alkoholu przez internet blokują rozwój polskich firm.

 Sprzedaż w lipcu w sklepach małoformatowych do 300 m2 oraz w supermarketach od 301 m2 do 2500 m2 z wyłączeniem dyskontów.

 Wracamy z rankingiem „Równi w Biznesie”. Sprawdź pierwsze wyniki w kategorii kulinaria.

Ponad 3,72 miliarda zł obrotów Grupy Muszkieterów po pierwszym półroczu 2019 r.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w lipcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,2% wyższa niż w lipcu 2018 r., chociaż liczba transakcji była nieco niższa niż rok temu. W porównaniu z czerwcem 2019 r. odnotowano w tym formacie placówek spadek zarówno obrotów (o 3,1%), jak i liczby transakcji (o 4,5%).

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lipcu 2019 r.: -3,1% mdm   , rdr + 6,2%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła +7%.

Do 31 lipca 2019 r. należy zmienić oznaczenia literowe dla stawek VAT w kasach rejestrujących. 

  1. Podatnik ma obowiązek zaprogramować tylko te stawki VAT, których używa, nie musi programować wszystkich oznaczeń. Jeżeli nie występuje u niego dany rodzaj sprzedaży, np. nie występują usługi zwolnione z VAT, wówczas nie musi programować na kasie litery „E”,
  2. Podatnik może sam przeprowadzić zmiany w programowaniu stawek VAT, bez konieczności udziału serwisanta.

Poniżej przedstawiamy przyporządkowanie stawek poszczególnym literom

  • literze „A” – jest przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 23%,
  • literze „B” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 8%,
  • literze „C” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
  • literze „D” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
  • literze „E” – jest przypisane zwolnienie od podatku,
  • literze „F” i „G” – są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne).

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 816)

Źródło mf.gov.pl

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 64 (10/2019)

bryt napis

Produkt Polski

Produkt Polski logo

Dołącz do webinarium nt. mechanizmu podzielonej płatności

Webinarium DOLACZ MPPlogotypy

Dołącz do webinarium nt. wykazu podatników VAT

Webinarium DOLACZ Wykazlogotypy

Kongres Mięsny

27 lutego 2020

Warszawabanery KM 2020 PIH 400x300

Forum Rozwoju Biznesu

6 marca 2020

Katowice

frb logo

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

21-23 kwietnia 2020

Warszawa

21 23.04.2020 2