Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

STOCKLogo_Poland_FullColour.pngpsd.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgfrisco.jpgbig_ben.jpgkontigo.pngTK_logo_2016mini.jpgInventage.pngblysk.jpgeuro-sklep-d.pngabc-d.pngalmares.jpgLeroyMerlin.jpgmaxku.jpgabc-logo.pngmaxel.jpgEurocash.jpgintermarche_tabela.pngRYDZ.jpgBrainPoint-logo-kolor.pngdelikatesy.jpggroszek.jpgalpan.gifShell_logo.svg.pnglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngMASPEX_RGB_m.jpgKoliber.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpglogo-zabka-01.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngbrico_kopia.jpgkzr-ss-spoem.jpgarsenal.pngMyShop_jpg.jpgfaktoriawin.jpgmkwiech.jpgODIDO.pngShell_Pecten-CMYK.jpglewiatan_new.jpg

altKomisja Sejmowa zakończyła pracę nad ustawą o cenach, projekt trafi 20 maja do Komisji Senackiej.  Istotną zmianą ma być zniesienie obowiązku metkowania ceną pojedynczych produktów.

Obecnie każda sztuka towaru o wartości wyższej niż 5zł musi być oznaczona ceną poprzez metkę lub informację zawartą w kodzie kreskowym. Większe sklepy spełniały te wymogi korzystając z systemów informatycznych, w mniejszych towary są ręcznie znakowane naklejkami. Jest to bardzo czasochłonne, więc na zmianie skorzystają głównie małe sklepy, z pewnością standard obsługi się poprawi, a może mieć to wpływ również na ceny. Jest to ułatwienie dla przedsiębiorców. Po wejściu w życie ustawy należało będzie uwidocznić cenę na wywieszce bezpośrednio przy towarach w sposób nie budzący wątpliwości, że chodzi o dany produkt – wyjaśnia Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Kary za niedopełnienie tych obowiązków to maksymalnie 20 000 zł przy jednorazowym naruszeniu, a przy trzech przypadkach w roku może to być nawet 40 000 zł.

- Proponowane kary są zdecydowanie za wysokie, a wręcz mordercze dla małych rodzinnych sklepów, należy pamiętać, że uchybienia mogą wynikać nie ze złej woli, a po prostu z błędów ludzkich czy technicznych. Taka wysokość kar jest całkowicie nieproporcjonalna – warto zwrócić uwagę, że np. przy kradzieży towarów ze sklepu wartych np. 400 zł mandat dla sprawcy wynosi zwykle do 500 zł, a błędne oznaczenie ceny w projekcie ustawy karze się  grzywną do 40 000 zł ! Ustawa zakłada także, że w przypadku wątpliwości co do ceny produktu, konsument ma prawo żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego korzystniejszej. Nie jest to rozwiązanie wymagane w każdej sytuacji, a do rozpatrzenia indywidualnie przez sąd. Niepokojący jest natomiast zapis wymagający informowania o przyczynie obniżki produktu, jest to zrozumiałe w przypadku wad towaru, jednak nie ma takiej potrzeby, gdy promocja wynika po prostu z polityki marketingowej firmy, konieczność publikowania takiej informacji wymusza naruszenie tajemnicy handlowej – komentuje Chilicka.

Jeżeli ustawa  zostanie ostatecznie przyjęta przez Sejm, Senat i podpisana przez Prezydenta może wejść w życie już po wakacjach.

 

komunikat prasowy 19-05-2014

alt

Planowana na dzień 22 maja uroczysta gala podsumuje 2013 rok w branży produktów szybkozbywalnych. Podczas tego wyjątkowego wydarzenia Redakcja Hurt & Detal – ogólnopolskiego pisma rynku FMCG – wręczy prestiżowe statuetki „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich”. Będzie to zakończenie czwartej edycji konkursu, który już na stałe wpisał się w harmonogram wydarzeń polskiej branży FMCG.

 

W konkursie „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich”to Kupcy - właściciele sklepów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych z całej Polski mają decydujący głos. W rywalizacji nieodpłatnie biorą udział producenci oraz usługodawcy, posiadający w swojej ofercie konkurencyjne produkty, skierowane do branży FMCG. Plebiscyt wyłania te z nich, które w sposób szczególny wpływają na rozwój handlu detalicznego Polsce i przynoszą największe dochody.

 

Konkurs przebiega pod nadzorem jednego z czołowych instytutów badawczych - TNS Polska. Dotychczasowi Partnerzy wydarzenia cenią organizatora – redakcję Hurt & Detal za obiektywizm zasad, na których prowadzony jest Konkurs „Złoty Paragon” oraz profesjonalne organizowanie uroczystej Gali finałowej.

 

Redakcja miesięcznika Hurt & Detal za wszystkich uczestników trzyma kciuki!

 

Szczegółowe informacje na temat konkursu „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich” dostępne są na stronie www.hurtidetal.pl

Wiedza z e-marketingu
- szansa na rozwój mazowieckich firm

W dobie Internetu możemy zauważyć coraz większe wykorzystanie sieci jako kanału promocji i sprzedaży produktów, usług z każdej branży. Działania marketingowe stosowane za pośrednictwem Internetu widzimy każdego dnia poprzez reklamy, banery itp. umieszczane na powszechnie dostępnych portalach internetowych, newsletterach, linkach sponsorowanych itd. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta
z promocji własnego przedsiębiorstwa i proponowanej oferty poprzez uruchomienie własnej strony internetowej, jej pozycjonowania. W większości przedsiębiorstwa korzystają z usług outsourcingowych, świadczących usługi czy to budowania i aktualizacji strony internetowej, pozycjonowania, zamieszczania reklam czy też mailingu.

W celu zapoznania przedsiębiorców oraz ich pracowników z działaniami marketingowymi powszechnie stosowanymi w Internecie Europejska Grupa Doradcza www.eueogrupa.plprzygotowała i realizuje projekt Wzrost konkurencyjności MMP poprzez handel internetowy, który został w 100% dofinansowany ze środków EFS.

Organizator zaprasza właścicieli i pracowników mikro i  małych  firm z woj. mazowieckiego do udziału
w szkleniach z tematyki e-handlu (e-Commerce) i WebServices.

Trenerzy - praktycy EGD zaprezentują specjalistyczną wiedzę z zakresu: budowania i zarządzania własną stroną i własnym e-sklepem, efektywnej prezentacji oferty w serwisach aukcyjnych, metod wysokiego pozycjonowania strony w sieci, które są znakomitą okazją zdobycia nowych umiejętności i skutecznej walki z propozycjami innych firm konkurencyjnych.

To przedsięwzięcie edukacyjne z pewnością przyczyni się do poszerzenia wiedzy i umiejętności pracodawców i pracowników mazowieckich firm a w dłuższej perspektywie zwiększy efektywność działań tych podmiotów na rynku - dodaje z pełnym przekonaniem kierownik projektu.

Zgłoszenia

Rekrutacja trwa!Najbliższe tematy i terminy szkoleń to:

·         Wprowadzenie do marketingu internetowego - 23-24.06.2014 - Radom

·         Pozycjonowanie serwisów sprzedażowych - 14-15.07.2014 - Siedlce

·         PHP I + PHP Trening - 09-13.06.2014 - Warszawa

·         Serwisy aukcyjne, zastosowanie komercyjne-19-20.05.2014 - Płock, 26-27.05.2014 - Ciechanów

·         Specjalista Web Design12-16.05.2014, 14-18.07.2014 - Warszawa

·         Internet Business Associate- 16-18.06.2014 - Warszawa

·         Zend Framework- 02-06.06.2014 – Warszawa, 07-11.07.2014 -Warszawa

Zapraszamy do rezerwacji miejsc telefonicznie: 22/412 16 01 lub e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dokumenty zgłoszeniowe zostały udostępnione do pobrania na stronie projektu www.e-mazowsze.eu

Serdecznie zapraszamy!

 

 

altWedług danych Polskiej Izby Handlu sprzedaż detaliczna w kwietniu 2014 roku w stosunku do kwietnia 2013 wzrosła o 9,7 %, natomiast w stosunku do marca 2014 wzrosła o 7 %.

– Na zwiększenie sprzedaży miał wpływ  inny układ Świąt Wielkanocnych, w 2013 r. zakupy świąteczne dokonywane były w marcu, natomiast w 2014 r. w kwietniu  - komentuje Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Prognoza opiera się na sondażu przeprowadzonym wśród właścicieli handlowych sieci detalicznych FMCG małego i średniego formatu należących do PIH (z wyłączeniem dyskontów i hipermarketów), stanowiących łącznie ok. 20 proc. rynku.

 

altW dniu 9 maja 2014r. Sejm przyjął ustawę o prawach konsumenta. Ustawa trafi teraz do Senatu i jeśli nie będzie poprawek zostanie skierowane do podpisu dla Prezydenta RP.

Vacatio legis

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zmieniony termin wejścia w życie ustawy. Zgodnie z przyjętym projektem ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od jej ogłoszenia, a nie 13 czerwca 2014r. jak początkowo planowano. Zakładając że ustawa zostanie podpisana przez Prezydenta RP w czerwcu, przedsiębiorcy stosowaliby nowe przepisy od początku przyszłego roku.

Termin wejścia w życie ustawy budzi szereg sporów pomiędzy poszczególnymi klubami parlamentarnymi oraz resortami odpowiedzialnymi za wdrażanie projektu ustawy. Z tego względu nie można wykluczyć, że może on ulec zmianie w trakcie prac nad projektem w Senacie.

Moment przekazania informacji konsumentowi

Szereg kontrowersji wzbudziła kwestia określenia momentu, w którym przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o danych (katalogu informacji) wyszczególnionych w projekcie ustawy.

Zgodnie z pierwotnym projektem ustawy przedsiębiorca zobowiązany był do spełnienia obowiązku informacyjnego „najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy”. Obecnie przedmiotowe sformułowanie zostało przeformułowane. Przyjęta przez Komisję Gospodarki wersja projektu przewiduje, że przedsiębiorca ma to uczynić „najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania umową”. Zaproponowana zmiana dotyczy art. 8, 10, 12 i 39 projektu ustawy.

Analiza projektowanego sformułowania prowadzi do wniosku, że moment „wyrażenia woli związania się umową” może w niektórych przypadkach zbiegać się momentem zawarcia umowy, a tym samym z momentem, w którym konsument zostaje związany umową.

Tym samym czasowo jest to moment późniejszy niż „chwila złożenia propozycji zawarcia umowy”. Przykładowo w trakcie zakupów przez Internet, przedsiębiorca będzie mógł spełnić obowiązek informacyjny dopiero w momencie kiedy konsument zdecyduje się na zakup danego produktu (obecne brzmienie przepisów), a nie już w momencie przeglądania oferty na stronie internetowej (pierwotne brzmienie przepisów).

Z drugiej strony nowe sformułowanie budzi wątpliwości z punktu widzenia zgodności z dyrektywą 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dyrektywa w art. 5 ust. 1 przewiduje bowiem, że przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi wskazane informacje „zanim konsument zostanie związany umową”.

Jakie będą konsekwencje nowej ustawy dla polskich przedsiębiorców? – przygotuj się na zmiany już dziś

- Konieczne będzie dostosowanie modelu działalności do wprowadzonych zmian.

- Konieczna będzie zmiana procedur sprzedaży towarów i usług.

- Niezbędne jest wprowadzenie nowych regulaminów sprzedaży.

 

Zapraszamy do kontaktu z r.pr. Przemysławem Rybickim, specjalistą w dziedzinie prawa ochrony konsumentów z kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz, który doradzi jak najlepiej  przygotować Państwa firmę na nadchodzące zmiany.

T: +48 22 581 44 25

E: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

altPolska Izba Handlu objęła honorowy patronat nad konkursem „Przedsiębiorcza szkoła jutra”, stanowiącym pierwszy etap kompleksowej, ogólnopolskiej inicjatywy wspierającej naukę przedsiębiorczości w szkołach. Akcja skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli, szkoleniowców i pracowników naukowych z całej Polski. W konkursie wziąć udział może każdy, kto ma ciekawy pomysł na urozmaicenie zajęć przedsiębiorczości.

Przedmiotem konkursu jest przygotowanie konspektu zadania z wykorzystaniem Internetu i ogólnodostępnych narzędzi on-line, które będzie miało na celu rozwinięcie umiejętności wymaganych podstawą programową nauki przedsiębiorczości.

Internet to szkolna biblioteka XXI w. Nie wszyscy jednak wiedzą jak się po niej prawidłowo poruszać, dlatego też młodzież potrzebuje przewodników, którzy im to pokażą. Między innymi w tym ma pomóc nasz konkurs, którego najważniejszym celem jest uatrakcyjnienie zajęć w kontekście wybranej kategorii podstawy programowej z zakresu przedsiębiorczości, tak aby były one ciekawsze i bardziej przystępne– mówi Wojciech Gawlik, Koordynator projektu Mana Game.

Aby wziąć udział w konkursie należy jedynie zarejestrować się na portalu oraz stworzyć scenariusz w odpowiednim formularzu na stronie portal.managame.pli przesłać go w terminie do 15 sierpnia br. Partneremkonkursu jest Plagiat.pl, który zapewnia weryfikację zgłoszonych prac konkursowych pod kątem oryginalności przez autorski system antyplagiatowy.

Równolegle do konkursu uruchomiony zostanie portal edukacyjny skierowany do uczniów, nauczycieli oraz specjalistów z firm szkoleniowych. W późniejszym etapie programu pojawi się także przeglądarkowa gra symulacyjna Mana Game, rozwijająca praktyczne umiejętności przedsiębiorcze w przystępnej i atrakcyjnej dla użytkowników formie.

Dla uczestników przewidziane zostały atrakcyjne nagrody, takie jak udział w szkoleniu dotyczącym aktywizujących metod prowadzenia zajęć z przedsiębiorczości z wykorzystaniem gry Mana Game, materiały szkoleniowe Mitra, roczny pakiet licencyjny gry dla jednej klasy oraz wiele innych.

Więcej informacji o konkursie i grze Mana Game można uzyskać na stronie Portal.Managame.pl

***

Mana Game to ekonomiczna gra decyzyjna w formie przeglądarkowej. Skierowana jest do młodych osób, które pragną nauczyć się przedsiębiorczości w praktyce. Jest to również doskonałe narzędzie edukacyjne dla szkoleniowców oraz miłośników przedsiębiorczości, którzy chcą trenować ją w wirtualnym świecie. W ramach gry uczniowie działają na rynku (popytowo-podażowym) i mają za zadanie zarządzać swoim przedsiębiorstwem tak, aby przynosiło największe zyski. Dzięki dużej liczbie wariacji w odniesieniu do poziomu trudności gra będzie mogła być wykorzystywana zarówno w szkołach, jak również na uczelniach, czy szkoleniach dla osób dorosłych.

alt

 

 

29 maja br. w Warszawie przy ul. Grażyny 13 odbędzie się Walne Zgromadzenie Członków Polskiej Izby Handlu.

Więcej szczegółów w biurze PIH:  tel. 22 440 83 23 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Art. 47 Konstytucji: „Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia…”. Art. 31 ust. 3 Konstytucji: „Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego…”. Art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka: „Każdy ma prawo do poszanowania swojego życia prywatnego…”.

To głównie te przepisy sprawiły, że już od ponad roku w Polsce trwają prace nad projektem Ustawy o Monitoringu Wizyjnym. Musi, bowiem istnieć wyraźna i precyzyjna podstawa prawna o randze ustawowej do stosowania systemów monitoringu wizyjnego zarówno przez podmioty prywatne jak i publiczne, określająca konkretne cele, które w danym przypadku mają realizować takie systemy, okres przechowywania nagrań oraz sposób ich zabezpieczenia. Już teraz niedopuszczalne jest wykorzystywanie nagrań z monitoringu wizyjnego do celów niezwiązanych z jego podstawowym przeznaczeniem. Warunkiem zastosowania systemów monitoringu wizyjnego ma być wyraźne poinformowanie o ich obecności, zasięgu oraz o danych administratora gromadzonych nagrań.

Stosowany w miejscach pracy monitoring pracowników określa czynności podejmowane w celu gromadzenia o nich informacji poprzez prowadzenie obserwacji bezpośredniej lub za pośrednictwem środków elektronicznych. Monitorowanie pracy przy wykorzystaniu kamer najsilniej ingeruje w prywatność pracownika, a zatem zanim Ustawa o Monitoringu Wizyjnym zostanie ostatecznie opracowana i stanie się obowiązującym prawem, już dzisiaj należy zadbać o wdrożenie następujących zasad:

  • pracodawca powinien poinformować pracowników o prowadzonym monitoringu wizyjnym; informacja taka powinna być przedstawiona bezpośrednio pracownikom i nie może ograniczać się do umieszczenia wyłącznie informacji w formie tabliczek czy znaków,
  • informacja przekazywana przez pracodawcę powinna być jak najszersza i zawierać dane m.in. o liczbie kamer, ich położeniu, czasie archiwizowania nagrań (zapisy np. w regulaminie pracy),
  • pracodawca powinien wywiesić czytelne tablice informujące o działaniu w danym zakładzie pracy monitoringu wizyjnego,
  • już teraz zakazane jest prowadzenie monitoringu wizyjnego w miejscach, gdzie pracownik może oczekiwać prywatności (toalety, stołówki, przebieralnie itp.),
  • ukryty monitoring wizyjny może być wprowadzony jedynie w tych sytuacjach, gdy jest to uzasadnione szczególnymi okolicznościami (np. w celu wykrycia przestępstwa), a jego charakter powinien być incydentalny, a nie systematyczny.

W większości państw Unii Europejskiej istnieją przepisy regulujące zasady wykorzystywania systemów monitoringu wizyjnego. Niewątpliwie Polska dołączy do tego grona. Zanim jednak to nastąpi, warto zadbać o stworzenie takiego środowiska pracy, które pozwoli na wdrożenie nowych przepisów bez ryzyka związanego z wprowadzeniem rewolucyjnych zmian.

Jeżeli są Państwo zainteresowani szkoleniami dot. monitoringu wizyjnego prosimy o kontakt z Polską Izbą Handlu  tel. 22 440 83 23.

Adam Suliga

Ekspert  Polskiej Izby Handlu

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis