W związku z rozpoczęciem prac w Sejmie nad projektem ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw wdrażającą dyrektywę Omnibus Polska Izba Handlu przedstawia główne uwagi w tym zakresie. Uwagi te przesłaliśmy jeszcze przed rozpoczecięm prac w Sejmie do Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Polska Izba Handlu została partnerem instytucjonalnym Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2022.
Forum Rynku Spożywczego i Handlu to największa i prestiżowa konferencja poświęcona sektorowi spożywczemu, handlowemu i HoReCa w Polsce. Wydarzenie odbywa się z udziałem najważniejszych producentów, dostawców i liderów rynku handlowego, a także przedstawicieli rządu i organizacji branżowych. Prelegenci rozmawiać będą między innymi o tym, jak branża powinna zareagować na zmienną rzeczywistość, w tym inflację i wzrost cen, o ekoprodukcji i gospodarce cyrkularnej, rosnącym znaczeniu produkcji roślinnej żywności oraz o tym, co czeka branżę HoReCa.
14 września Ministerstwo Sprawiedliwości udostępniło przedstawicielom branży założenia do projektu ustawy o franczyzie z prośbą o zgłaszanie w tym przedmiocie ewentualnych uwag, propozycji i komentarzy. Polska Izba Handlu i jej członkowie z najwyższą uwagą przeanalizują propozycję założeń i będą brać udział w procesie konsultacji.
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w sierpniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 17,5% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 6,4% w porównaniu z chłodnym sierpniem 2021 r.
Polska Izba Handlu jako najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce jak wiele innych organizacji i reprezentantów przed przedsiębiorców w obecnej chwili zwróciła się z apelem do premiera Mateusza Morawieckiego, marszałek Sejmu pani Elżbiety Witek i pani minister Olgi Semeniuk o wsparcie przedsiębiorstw handlu w ważnych dla nich aspektach. Na pierwszy plan oczywiście wysuwa się apel o potraktowanie branży handlu jako sektora priorytetowego w zaopatrzeniu w energię oraz zapewnienie dostępu do zasobów zapewniających nieprzerwaną działalność zarówno małym sklepom jak i hurtowniom i centrom dystrybucyjnym.
Zwracamy także uwagę na konieczność działania mających na celu zapewnienie dziesiątkom tysięcy polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw dostęp do zasobów energetycznych i cieplnych w cenach pozwalających na ich zakup bez ryzyka bankructwa . Podkreślamy iż oprócz wspomnianej wcześniej energii elektrycznej należy także podjąć działania aby nośniki energii służące do ogrzewania placówek handlowych były dostępne dla przedsiębiorców w cenach umożliwiających im zakup bez narażania się na utratę rentowności, która już w tej chwili oscyluje często na poziomie 1 % lub niżej. W sytuacji gwałtownego wzrostu cen energii i opału przed zbliżającym się sezonem grzewczym niezbędne jest podjęcie systemowych działań gwarantujących, że zakup surowców energetycznych będzie dla małych sklepów ciężarem do udźwignięcia – dlatego też w ocenie branży handlu należą się im takie same ułatwienia jak odbiorcom prywatnym.
Niezwykle ważnym aspektem naszego apelu - aspektem w którym idziemy dalej niż inne organizacje jest zwrócenie uwagi rządzących na problematykę tworzenia prawa .Niestety w chwili obecnej standardy tworzenia prawa w naszym kraju, w szczególności prawa gospodarczego ulegają trwałej erozji co prowadzi do systematycznego pogarszania warunków prowadzenia biznesu. Konieczne jest stworzenie platformy do konsultacji z branżą handlową – szczególnie z reprezentacją dziesiątek tysięcy lokalnych sklepów oraz zapewnienie odpowiednio długiego vacatio-legis – proponowane minimum dla zmian dotykających branżę handlową to 3 miesiące, zalecane co najmniej 6 miesięcy. Przykłady w tym zakresie są liczne a to przecież od jakosci konsultacji i odpowiednio długich vacatio legis zależy czy przedsiębiorcy będą mogli właściwie je wdrożyć i czy będzie ono zgodne z praktyką biznesu i czy będzie rzeczywiście wsparciem dla przedsiębiorstw czy tylko kolejnym utrudnieniem.
Polska Izba Handlu zwróciła się do Prezesa Rady Ministrów z apelem o podjęcie przez rząd wszelkich możliwych działań mających na celu płynności dostaw CO2 oraz suchego lodu do szeroko rozumianej branży spożywczej.
Obecność tych składników w procesie produkcyjnym i podczas przechowywania towarów jest warunkiem niezbędnym do funkcjonowania zaopatrzenia społeczeństwa w żywność.
Wielokrotnie podkreślaliśmy, iż branża spożywcza i handel to strategiczne działy gospodarki, które powinny być traktowane priorytetowo jeżeli chodzi o zaopatrzenie w energię i zasoby.
Nie wolno zapominać, że to właśnie dzięki postawie handlu udało się w dużym stopniu uniknąć poważnego kryzysu społecznego na początku pandemii.
W tej chwili w kiedy zasoby tych deficytowych jak się okazało czynników są coraz mniej dostępne pojawia się pytanie w jaki sposób wobec ich braku na rynku sieci handlowe, które nie mają możliwości ich przechowywania w ilościach większych niż do potrzeb bieżących mają zapewnić płynność dostaw produktów wymagających schłodzenia w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo dla konsumenta.
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w lipcu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,8% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3% w porównaniu z lipcem 2021 r.
W związku z zapowiedzią Ministerstwa Klimatu i Środowiska o wprowadzeniu systemu kaucyjnego i propozycjach zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, niżej podpisane organizacje branżowe, producenci wprowadzający na rynek napoje w butelkach szklanych jednorazowych, przedstawiciele handlu, producenci opakowań szklanych, organizacje odzysku surowców wtórnych, stoją na stanowisku, że butelki szklane jednorazowe powinny pozostać w gminnych systemach zbiórki i segregacji odpadów opakowaniowych, natomiast nie powinny być objęte projektowanym systemem kaucyjnym.
Niniejsze stanowisko zostało skierowane do: