Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

groszek_zolte.jpgdak1.jpgRYDZ.jpgrabat.jpgEurocash.jpgKoliber.jpgblysk.jpgSpar.jpgdelikatesy.jpgDick.jpgabc.jpgredlink.pnglewiatan_new.jpgmkwiech.jpg1Minute.jpgfaktoriawin.jpgbricomarche.pngGama.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgTK_logo_2016.jpgbadplold.jpgpoland_workforce.pngKolporter.pngcomexmn.jpgLeroyMerlin.jpgNovitus.pngbartnik.jpgmaxku.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgdesignum.jpgsolt_logo_male.jpgpolski_tyton.jpgintermarche_tabela.pngsezam.jpgalmares.jpgalpan.gifinmedio.jpgpsd.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgbrand_distribution.jpgmarketing_prewencyjny.jpgfrisco.jpgTK_logo_2016mini.jpgjabluszko.jpgkontigo.pngmaxel.jpgnomax.jpgkzr-ss-spoem.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpg

W listopadzie 2016 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,9% niższa niż październiku 2016 r. i o 0,6% wyższa niż w listopadzie 2015 r. Średnia wartość transakcji wzrosła o 9,2% w ujęciu rdr i o 1,7% w ujęciu mdm.

16 grudnia br. w Brukseli odbędzie się spotkanie przedstawicieli państw członkowskich UE dotyczące systemu śledzenia i monitorowania przemieszczeń wyrobów tytoniowych. Unia Europejska pracuje nad unijnym systemem śledzenia i monitorowania wyrobów tytoniowych – od producenta do ostatniego punktu detalicznego.

Prezydent podpisał projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustaw Kodeks karny skarbowy i Ordynacja podatkowa. Firmy zrzeszone w PIH alarmują, że zawiera on bardzo szkodliwy zapis.

Branża spirytusowa postrzega umowę o wolnym handlu między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi bardziej w kategoriach szansy niż zagrożenia, choć kluczowy będzie ostateczny kształt zapisów. Z naszej perspektywy porozumienie może wzmocnić wieź handlową z korzyścią dla obu stron.

Już dziś rynek amerykański to poza UE najważniejszy kierunek eksportowy polskiego przemysłu spirytusowego. Do USA wysyłamy średnio rocznie 12 mln litrów mocnych alkoholi, ale moglibyśmy więcej. Szczególnie w obliczu nasycenia rynku krajowego i podwyżki akcyzy z 2014 r. eksport wydaje się jedną z kluczowych gałęzi rozwoju branży.

Stany Zjednoczone są rynkiem dojrzałym. Sukces za oceanem odnoszą ekskluzywne polskie wódki. Pod koniec XX w. właśnie dzięki naszym wyrobom powstał w USA mocny segment wódek ultra-premium. Stwarza to dobre fundamenty do zwiększania wolumenu eksportowego o wysokiej wartości. Sukces polskich wódek premium za oceanem to także promocja naszego kraju.

Jeżeli chodzi o szczegółowe zapisy umowy to zależy nam przede wszystkim na ochronie oznaczenia geograficznego Polska Wódka, uproszczeniu zasad dotyczących etykietowania oraz zniesieniu wszelkich opłat granicznych. Chcielibyśmy, aby w umowie znalazł się odrębny rozdział poświęcony wyrobom spirytusowym, który utworzy dobry wzorzec dla kolejnych umów o wolnym handlu UE. W tym celu na poziomie europejskim nawiązaliśmy współpracę z amerykańską organizacją branżową DISCUS uzgadniając pewne wspólne propozycje.

W odniesieniu do oznaczeń geograficznych warto wspomnieć, że już w 1994.r..Unia.Europejska i Stany Zjednoczone podpisały dwustronną umowę o wzajemnym uznawaniu oznaczeń geograficznych w zakresie napojów spirytusowych. Umowa ta gwarantuje ochronę sześciu oznaczeń unijnych (Scotch Whisky, Irish Whiskey, Cognac, Armagnac, Calvados, Brandy de Jerez) i dwóch amerykańskich (Tennessee, Bourbon Whiskey). Z zadowoleniem.przyjmujemy.wniosek.UE o rozszerzenie listy oznaczeń geograficznych w ramach TTIP o kolejne oznaczenia alkoholi z szesnastu różnych krajów, w z Polski. Zagwarantowałoby to równe szanse i stabilne warunki handlowe poprzez kompleksowe ramy prawne.

       Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy

W Sejmie procedowany jest obecnie projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustaw Kodeks karny skarbowy i Ordynacja podatkowa. Zawiera on rozwiązanie, które należy uznać za szkodliwe.

W październiku łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,9% niższa niż we wrześniu 2016 r. i o 2,6% wyższa niż w październiku 2015 r. 

Procedowany obecnie w Sejmie (druk Sejmowy 965) projekt zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz ustaw: z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy i z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, ma na celu ograniczenie oszustw i nadużyć w podatku od towarów i usług, w szczególności wyłudzeń podatku oraz unikania opodatkowania.

Projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, przygotowana przez Ministerstwo Rolnictwa, a procedowany obecnie przez Sejm (druk nr 790) grozi poważną destabilizacją polskiego rynku spożywczego.

  

 

      

                            

 

W imieniu

Forum Polskiego Handlu, Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług,

Polskiej Izby Handlu, Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji

zapraszamy na śniadanie prasowe branży handlu detalicznego.

 

14 listopada 2016 godz. 09.30

poniedziałek

Hotel Sheraton w Warszawie, sala Boardroom 

ul. B. Prusa 2

 

Będzie ono poświęcone problematyce regulacji prawnych, które wpłyną na funkcjonowanie handlu detalicznego w Polsce. Tematem przewodnim jest projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

Proszę o potwierdzenie przybycia do czwartku  10  listopada: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

Dobiegają końca prace nad przyjęciem Kompleksowej Umowy Gospodarczo-Handlowej („CETA”) między Kanadą, a Unią Europejską. W odróżnieniu od podobnej umowy ze Stanami Zjednoczonymi („TTIP”), która znajduje się dopiero w fazie negocjacji, CETA została podpisana 30 października bieżącego roku i teraz czeka na ratyfikację.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 50 (9/2017)

Promocja zdrowia w pracy

Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

26 września 2017

Katowice

Kongres AUE

26 września 2017

Katowice

Kurs dla menagerów HR

Warszawa

14-15 października 2017

18-19 listopada 2017 

IV Konferencja i Targi Producentów Marek Własnych

25-26 października 2017

Kielce

Targi Opakowań

21-22 listopada 2017

Sosnowiec

PL Show 2017

7 - 8 grudnia 2017

Lublin