Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

delikatesy.jpgmaxel.jpgblysk.jpgkontigo.pnggroszek_zolte.jpgnomax.jpgSpar.jpgjabluszko.jpgTK_logo_2016.jpgkzr-ss-spoem.jpgRYDZ.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgpoland_workforce.pngintermarche_tabela.pngpolski_tyton.jpgLeroyMerlin.jpgmarketing_prewencyjny.jpgTK_logo_2016mini.jpgfaktoriawin.jpgsolt_logo_male.jpglewiatan_new.jpgpsd.jpgredlink.pngmkwiech.jpginmedio.jpgdesignum.jpgabc.jpgcomexmn.jpgfrisco.jpgEurocash.jpgDick.jpgmaxku.jpgrabat.jpgGama.jpgdak1.jpgbrand_distribution.jpgalmares.jpgKoliber.jpgKolporter.pngNovitus.pngbricomarche.pngbadplold.jpgbartnik.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgalpan.gif_Arsenal_PL_logo_male.jpg1Minute.jpgsezam.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpg

W listopadzie 2016 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,9% niższa niż październiku 2016 r. i o 0,6% wyższa niż w listopadzie 2015 r. Średnia wartość transakcji wzrosła o 9,2% w ujęciu rdr i o 1,7% w ujęciu mdm.

16 grudnia br. w Brukseli odbędzie się spotkanie przedstawicieli państw członkowskich UE dotyczące systemu śledzenia i monitorowania przemieszczeń wyrobów tytoniowych. Unia Europejska pracuje nad unijnym systemem śledzenia i monitorowania wyrobów tytoniowych – od producenta do ostatniego punktu detalicznego.

Prezydent podpisał projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustaw Kodeks karny skarbowy i Ordynacja podatkowa. Firmy zrzeszone w PIH alarmują, że zawiera on bardzo szkodliwy zapis.

Branża spirytusowa postrzega umowę o wolnym handlu między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi bardziej w kategoriach szansy niż zagrożenia, choć kluczowy będzie ostateczny kształt zapisów. Z naszej perspektywy porozumienie może wzmocnić wieź handlową z korzyścią dla obu stron.

Już dziś rynek amerykański to poza UE najważniejszy kierunek eksportowy polskiego przemysłu spirytusowego. Do USA wysyłamy średnio rocznie 12 mln litrów mocnych alkoholi, ale moglibyśmy więcej. Szczególnie w obliczu nasycenia rynku krajowego i podwyżki akcyzy z 2014 r. eksport wydaje się jedną z kluczowych gałęzi rozwoju branży.

Stany Zjednoczone są rynkiem dojrzałym. Sukces za oceanem odnoszą ekskluzywne polskie wódki. Pod koniec XX w. właśnie dzięki naszym wyrobom powstał w USA mocny segment wódek ultra-premium. Stwarza to dobre fundamenty do zwiększania wolumenu eksportowego o wysokiej wartości. Sukces polskich wódek premium za oceanem to także promocja naszego kraju.

Jeżeli chodzi o szczegółowe zapisy umowy to zależy nam przede wszystkim na ochronie oznaczenia geograficznego Polska Wódka, uproszczeniu zasad dotyczących etykietowania oraz zniesieniu wszelkich opłat granicznych. Chcielibyśmy, aby w umowie znalazł się odrębny rozdział poświęcony wyrobom spirytusowym, który utworzy dobry wzorzec dla kolejnych umów o wolnym handlu UE. W tym celu na poziomie europejskim nawiązaliśmy współpracę z amerykańską organizacją branżową DISCUS uzgadniając pewne wspólne propozycje.

W odniesieniu do oznaczeń geograficznych warto wspomnieć, że już w 1994.r..Unia.Europejska i Stany Zjednoczone podpisały dwustronną umowę o wzajemnym uznawaniu oznaczeń geograficznych w zakresie napojów spirytusowych. Umowa ta gwarantuje ochronę sześciu oznaczeń unijnych (Scotch Whisky, Irish Whiskey, Cognac, Armagnac, Calvados, Brandy de Jerez) i dwóch amerykańskich (Tennessee, Bourbon Whiskey). Z zadowoleniem.przyjmujemy.wniosek.UE o rozszerzenie listy oznaczeń geograficznych w ramach TTIP o kolejne oznaczenia alkoholi z szesnastu różnych krajów, w z Polski. Zagwarantowałoby to równe szanse i stabilne warunki handlowe poprzez kompleksowe ramy prawne.

       Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy

W Sejmie procedowany jest obecnie projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustaw Kodeks karny skarbowy i Ordynacja podatkowa. Zawiera on rozwiązanie, które należy uznać za szkodliwe.

W październiku łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,9% niższa niż we wrześniu 2016 r. i o 2,6% wyższa niż w październiku 2015 r. 

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 49 (7/2017)

Promocja zdrowia w pracy

Fresh Market

21 września 2017

Ożarów Mazowiecki

Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

26 września 2017

Katowice

Kongres AUE

26 września 2017

Katowice

China Expo - China Brand Show Poland 2016

14 - 16 września 2017

Warszawa

CHINA20174 baner 400x300 01

Targi Opakowań

21-22 listopada 2017

Sosnowiec

PL Show 2017

7 - 8 grudnia 2017

Lublin