Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

BrainPoint-logo-kolor.pngCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngEurocash.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgInventage.pngKoliber.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgMASPEX_RGB_m.jpgMyShop_jpg.jpgODIDO.pngRYDZ.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngShell_logo.svg.pngTK_logo_2016mini.jpgabc-logo.pngalmares.jpgalpan.gifarsenal.pngbig_ben.jpgblysk.jpgbrico_kopia.jpgdelikatesy.jpgeuro-sklep-d.pngfaktoriawin.jpgfrisco.jpggroszek.jpgintermarche_tabela.pngkontigo.pngkzr-ss-spoem.jpglewiatan_new.jpglogo-zabka-01.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngmaxel.jpgmaxku.jpgpsd.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpg

Polska Izba Handlu jako najszersza reprezentacja handlu w Polsce przedstawia nowo powołanej Radzie Ministrów kluczowe dla handlu w Polsce postulaty, które powinny znaleźć się w agendzie prac nowego rządu

 

10 postulatów handlu dla nowego rządu

1. Przeprowadzanie jakościowych konsultacji społecznych oraz odpowiednie okresy vacatio legis

Mamy nadzieję, że nowy rząd wprowadzi proces stanowienia prawa na wyższy poziom. Od pewnego czasu obserwujemy silną erozję tego procesu. Kluczowe znaczenie powinny mieć w nim konsultacje społeczne, które w ostatnich latach nie były przeprowadzane w sposób jakościowy. W wielu przypadkach okresy dane stronie społecznej na ustosunkowanie się wobec projektu były nieadekwatnie krótkie. Konsultacje społeczne prowadzone były również w sposób fasadowy, pewne obszary są przesuwane na prekonsultacje, a potem, choć powinno to być jeszcze raz omawiane na właściwych konsultacjach, ustalenia prekonsultacyjne przyjmowano za wiążące. Liczymy, że rząd zmieni standardy przeprowadzania konsultacji społecznych i będzie zasięgać opinii biznesu przy tworzeniu obowiązującego go prawa.

Jako przedstawiciele branży handlu od lat mówimy głośno, że ustawy gospodarcze potrzebują odpowiednio długiego okresu vacatio legis. W większości przypadków powinien on trwać dwanaście miesięcy, a bezwzględnie co najmniej sześć miesięcy. Biznes musi mieć czas na dostosowanie się do nowego prawa.

Według badania Mediapanel w maju 2023 roku aż 90% internautów odwiedziło przynajmniej jedną witrynę lub aplikację zakupową online. Natomiast aż 77% internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online w roku 2022 wedle wyników badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”. Ponadto 7 na 10 konsumentów deklaruje, że wielkość ich e-koszyków przewyższa lub jest co najmniej taka sama, jak w przypadku ich odpowiedników w tradycyjnych placówkach handlowych.

Dlatego też Forum Konsumentów jako reprezentant interesów, praw i wolności konsumentów publikuje najnowszy raport "Dlaczego konsument (nie) chce e-commerce?”, którego celem jest przedstawienie perspektywy konsumenta w świecie nowych możliwości e-commerce oraz jego wpływu na proces dynamicznego rozwoju branży i świata online.

Zachęcamy do zapoznania się z informacją prasową oraz raportem.

W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów 1 grudnia 2023 r. pojawił się Projekt ustawy o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych. Projekt zakłada, że przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapewnienia w prowadzonej przez siebie jednostce handlu detalicznego sprzedaży produktów lokalnych: owoców i warzyw, mięsa i produktów mięsnych, mleka i produktów mlecznych oraz pieczywa w ilości nie mniejszej niż 2/3 danej kategorii produktu rolno-spożywczego w danym roku obrotowym nabytych bezpośrednio od ich wytwórców. Polska Izba Handlu jako najszersza reprezentacja handlu w Polsce zdecydowanie protestuje przeciwko temu rozwiązaniu.

– Sam pomysł zwiększenia liczby lokalnych produktów na sklepowych półkach oceniamy pozytywnie. Zauważmy jednak, że handlowcy już teraz chętnie współpracują z lokalnymi dostawcami, wprowadzając rodzime produkty do swojej oferty. Odpowiadają w ten sposób na potrzeby konsumentów, którzy często sięgają po artykuły pochodzące z lokalnych źródeł, ponieważ wysoko oceniają ich jakość. Działania przedsiębiorców wynikają więc między innymi z naturalnej dynamiki rynku – i tak powinno pozostać. Odgórna regulacja sprzedaży produktów lokalnych w określonej ilości wiąże się z szeregiem zagrożeń dla polskich przedsiębiorców – mówi Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu.

Założenia projektu ustawy o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych wiążą się:

  • ze sztucznym progiem, nieadekwatnym dla wielu przedsiębiorców

Na polskim rynku działają i rozwijają się różne formaty rynku: od małych, osiedlowych sklepów i sklepów convenience, przez supermarkety, dyskonty, po hipermarkety. Każdy z nich oferuje inny asortyment, a przede wszystkim wymaga innego modelu zarządzania. W przypadku niektórych placówek 2/3 półki to za duża liczba, dla innych za mała. Nie można narzucać na zróżnicowany rynek handlu sztywnych ram w zakresie wymaganych rodzajów produktów trafiających na półki.

  • ze znaczną ingerencją w wolny rynek

Biznes powinien także działać zgodnie z zasadami wolności gospodarczej. Wprowadzenie odgórnego limitu wprowadzania do oferty sklepu produktów spoza lokalnych produkcji stanie się silną ingerencją w wolny rynek. Przedsiębiorcy muszą mieć większą dozę swobody w wybieraniu produktów do asortymentu. Tego oczekują od nich konsumenci.

  • z kolejnymi obowiązkami sprawozdawczo-administracyjnymi dla przedsiębiorców

Zobowiązanie handlowców do oferowania w 2/3 wyżej wymienionych produktów od lokalnych dostawców to konieczność kolejnego raportowania. Jesteśmy temu kategorycznie przeciwni. Przedsiębiorcy, zwłaszcza z sektora MŚP, są już teraz przeciążeni nadmierną liczbą obowiązków sprawozdawczo-administracyjnych, które wymagają terminowego składania raportów do wielu instytucji. Ponadto w najbliższym czasie staną przed nimi również kolejne wyzwania, m.in. wynikające z wdrażania systemu kaucyjnego.

– Uważamy, że popieranie produktów pochodzenia lokalnego jest wartościowym pomysłem, którą warto realizować. Trzeba jednak podejść do tego odpowiedzialnie. Warto zachęcać przedsiębiorców do zwiększania udziału produktów lokalnych na sklepowych półkach zamiast próbować wymuszać to za pomocą ustawy. W zamian można by zaoferować im na przykład ulgi podatkowe – komentuje Ptaszyński.

W związku z dostępnymi w mediach informacjami o spotkaniu z przedstawicielami branży rolniczej Polska Izba Handlu zwróciła się wczoraj do Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Anny Gembickiej z prośbą o spotkanie i skonsultowanie projektu ustawy.

The only event focuses on Polish trade finance, export finance, supply chain finance and working capital. It’s a must attend event for CFOs, Treasurers, Finance managers working in the world of import, export, trading and manufacturing of physical goods!

Come and listen to experts on a wide range of topics including:

  • Explore trade and supply chain finance solutions beyond the banking sphere
  • Export Finance and Trade Credit Insurance Innovations
  • Tech Focus: From Digital Trade Documents to the Dawn of the Robots
  • Sustainable Change: Embracing ESG and DEI in Trade and Supply Chain Finance
  • Achieving Interoperability and a Streamlined Future for Trade: Where Next?

You can also expect to meet local and international financiers, trade credit insurers, law firms, brokers, consultants, fintechs and other companies who are involved in the movement of international trade.

There are a limited number of free tickets available and it’s first come first served.

For more information and to claim your ticket: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Follow the organizer: https://www.linkedin.com/company/mergevents

 

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, we październiku 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,9% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji spadła o 6,3%.

W jaki sposób znane marki wykorzystują transformację cyfrową, by być bliżej klientów? Jak prowadzą efektywny dialog z użytkownikiem oraz jak kierują social mediami w segmencie e-commerce?

Odpowiedzi na te i inne pytania poznasz podczas konferencji „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości”. Zapraszamy: 29 listopada do siedziby Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i 30 listopada na warsztaty online.

Podczas wydarzenia porozmawiamy o:

  • zachowaniach konsumentów
  • wzorcach zachowań pokolenia Z
  • technologiach mobilnych wykorzystywanych przez pokolenie Z
  • procesie podejmowania decyzji zakupowych

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, we wrześniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 10,5% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji wzrosła o 2,5%.

Ranking Równi w Biznesie opracowywany przez Grupę Eurocash niezmiennie ma na celu podkreślanie, jak ważne jest, aby oferty we wszystkich formatach sklepów były jak najbardziej wyrównane. Przy pomocy Rankingu Eurocash chce przekonywać producentów, że oferowanie równych warunków współpracy zarówno niezależnym sklepom detalicznym, jak też supermarketom i dyskontom, jest nie tylko z korzyścią dla nich, ale także dla konsumentów i całego rynku.

Znajdź nas na X

logo franczyza kodeks

 

Polska Izba Handlu jest członkiem

kig

fpp

www.cross-border.pl

Retail Trends 2024

Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2024

Targi Marek Własnych FUTURE PRIVATE LABELS 2024

Franczyza 3.0.

RetailTec Congress

 

bryt napis