Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

TK_logo_2016.jpgkzr-ss-spoem.jpgMyShop_jpg.jpggroszek_zolte.jpgfaktoriawin.jpgmkwiech.jpgjabluszko.jpgcomexmn.jpgdelikatesy.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgLeroyMerlin.jpgkontigo.pngGama.jpgbig_ben.jpgEurocash.jpgRYDZ.jpgintermarche_tabela.pngabc.jpgblysk.jpginmedio.jpgalmares.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgsolt_logo_male.jpgbrico_kopia.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpgpsd.jpgfrisco.jpglewiatan_new.jpgnomax.jpgKoliber.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngrabat.jpgalpan.gifredlink.pngmaxku.jpgsezam.jpgmaxel.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgdesignum.jpglogo-zabka-01.jpg

Przesunięcie w czasie wejścia w życie:

  • matryca stawek VAT i nomenklatury scalonej CN do co najmniej do 1 lipca,
  • obowiązek aktualizacji danych w systemie track and trace (śledzenia wyrobów tytoniowych) do minimum 20 maja 2020.

Przedsiębiorcy czekają też na potwierdzenie deklarowanego przez rząd przesunięcia w czasie obowiązków sprawozdawczych do przynajmniej 1 lipca 2020:

  • BDO,
  • CRBR,
  • PPK,
  • JPK.

Apelujemy także o:

  • wycofanie się rządu z deklaracji wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku,
  • obniżenie VAT od środków dezynfekujących do 5% - pozwoli to na obniżenie już i tak wysokich kosztów pracodawców.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w lutym 2020 r. zarówno łączna wartość sprzedaży oraz liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,8% wyższa niż w styczniu 2020 r. W porównaniu z lutym 2019 r. obroty wzrosły natomiast aż o 11,2%, natomiast łączna liczba transakcji zwiększyła się o 3%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lutym 2020 r.: mdm +2,8%, rdr +11,2%

Na prośbę Rzecznika MŚP zamieszczamy jego pismo, które skierował do prezydentów miast, burmistrzów i wójtów z prośbą o udzielenie wsparcia przedsiębiorcom dotkniętym skutkami epidemii koronawirusa. W związku z tym trzeba jak najsprawniej dotrzeć do wszystkich jednostek administracyjnych i samorządów. Prosimy również w imieniu Rzecznika o przekazywanie tego apelu  władzom w lokalnych społecznościach również przez samych przedsiębiorców.

Polska Izba Handlu najszersza reprezentacja handlu detalicznego zrzeszająca około 30 000 podmiotów handlu detalicznego i hurtowego w Polsce zwraca się do Pana z prośbą podjęcie przez rząd działań w celu ułatwienia funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w zakresie ograniczenia ciążących na nich obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych. W pełni rozumiemy konieczność składania przez przedsiębiorców stosownych sprawozdań dotyczących ich działalności jednak w ostatnim okresie ilość tych obowiązków rośnie z niepokojącą szybkością, utrudniając prowadzenie biznesu, w szczególności najmniejszym podmiotom gospodarczym, które nie posiadają rozbudowanych działów księgowości czy wyspecjalizowanych jednostek zajmujących się danym obszarem sprawozdawczości. Należy pamiętać, iż w przypadku większości małych i mikroprzedsiębiorców cała praca administracyjna spada na właściciela firmy, który jest także odpowiedzialny za jej funkcjonowanie na poziomie operacyjnym.

Pismo PIH do Premiera dziś nabiera nowego znaczenia, a jego postulaty w obecnej sytuacji pozostają w pełni aktualne, tyle że stają się jeszcze pilniejsze.

Polska Izba Handlu, organizacja zrzeszająca 30 000 sklepów, dystrybutorów oraz hurtowni spożywczych i drogeryjnych prowadzących główne centra dystrybucyjne żywności w kraju oraz firmy z otoczenia FMCG, zwraca się do Rządu o działania zapewniające ciągłość dostaw żywności w związku ze stanem zagrożenia epidemiologicznego w Polsce.

– Wszyscy z dnia na dzień znaleźliśmy się w odmiennej niż dotychczas sytuacji. W dużej mierze dotyczy to branży handlu, której sprawne działanie jest teraz niezwykle ważne, aby zapewnić społeczeństwu dostęp do żywności. Głównym problemem, z jakim spotyka się teraz ten sektor, jest brak ludzi do pracy. Kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej liczby zmotywowanych pracowników i środków bezpieczeństwa. Proponujemy, aby Rząd jak najszybciej wprowadził „Pakiet dla zapewnienia ciągłości dostaw żywności” – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Zdaniem członków Komitetu ds. Handlu reprezentujących sieci handlowe, niezależnych ekspertów, organizacje branżowe oraz producentów należy zwrócić uwagę na kilka aspektów projektu.

Więcej informacji tutaj.

Na stronie Ministerstwa Rozwoju (https://www.gov.pl/web/rozwoj/zalecenia-dla-obiektow-handlowych-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa) została opublikowana Informacja przygotowana na podstawie rekomendacji Głównego Inspektora Sanitarnego dla osób zarządzających obiektami handlowymi w związku z potencjalnym ryzykiem zakażenia koronawirusem. 

Dziś sprzedawcy w Europie, w tym w Polsce, wysyłają co roku znaczną liczbę niesprzedanych lub zwróconych produktów do zniszczenia. Duża część tych artykułów jest w idealnym stanie, aby zostać przekazana na cele charytatywne. Są to na przykład odzież, zabawki, produkty higieniczne itp. Chociaż istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu darowizny, produkty te są wysyłane do zniszczenia.

Dlaczego?

Obecne polskie przepisy dotyczące podatku VAT wymagają od darczyńcy zastosowania 23% stawki VAT, obliczonej na podstawie początkowej ceny sprzedaży na wszystkie towary. Jedyne zwolnienie z podatku VAT, które istnieje w przypadku działalności charytatywnej, dotyczy tylko łatwo psujących się artykułów spożywczych, które stanowią niewielką część dostępnych niesprzedanych produktów. Dlatego zniszczenie produktów jest tańsze niż ich oddanie… Polskie przepisy dotyczące podatku VAT blokują rozwój zrównoważonych programów darowizn na dużą skalę. Z pewnością wymagają one zmiany, aby polscy sprzedawcy mieli opłacalną ekonomicznie opcję darowizn za zwrócone lub niesprzedane zapasy.

Prosimy przedsiębiorców, którzy spotykają się z takim problemem o kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Podczas dzisiejszych konsultacji w udziałem wiceministra zdrowia Polska Izba Handlu po raz kolejny wystąpiła z wnioskiem, aby na końcowym etapie prac parlamentarnych wprowadzić niezbędne dla handlu niezależnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw zmiany w ustawie o opłacie od napojów słodzonych.

Projektowana ustawa zasadniczo zmienia funkcjonowanie rynku handlu detalicznego i będzie miała ogromny wpływ na sytuację wszystkich jego uczestników, a w szczególności niezależnych polskich handlowców, dla których napoje stanowią znaczące źródło obrotów oraz obszar walki konkurencyjnej z dyskontami.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu,w styczniu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2019 r. wzrosła o 2,5%, chociaż liczba transakcji była o około 3% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2019 r. obroty obniżyły o 14,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 8%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2020 r.: mdm -14,6%, rdr +2,5%

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 66 (3/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Polagra 2020

28 września - 1 października 2020

Poznań

polagra400x300

Nex Day 2020

Warszawa

29 września 2020

nd wrz 2020

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia