Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

BrainPoint-logo-kolor.pngCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngEurocash.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgInventage.pngKoliber.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgMASPEX_RGB_m.jpgMyShop_jpg.jpgODIDO.pngRYDZ.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngShell_logo.svg.pngTK_logo_2016mini.jpgabc-logo.pngalmares.jpgalpan.gifarsenal.pngbig_ben.jpgblysk.jpgbrico_kopia.jpgdelikatesy.jpgeuro-sklep-d.pngfaktoriawin.jpgfrisco.jpggroszek.jpgintermarche_tabela.pngkontigo.pngkzr-ss-spoem.jpglewiatan_new.jpglogo-zabka-01.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngmaxel.jpgmaxku.jpgpsd.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpg

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w lutym 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,7% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji była nieco wyższa niż rok wcześniej.

Wczoraj Polska 2050 wniosła do Sejmu projekt ustawy, który zakłada przywrócenie dwóch niedziel handlowych w miesiącu. Polska Izba Handlu będąca najszerszą reprezentacją handlu w Polsce nie wspiera tej inicjatywy. W kwestii niedziel handlowych większość mikro, małych i średnich przedsiębiorców branży handlu, także tych zrzeszonych w Polskiej Izbie Handlu akceptuje obecny status quo.

Postulat zachowania obecnych rozwiązań dotyczących ograniczenia handlu w niedzielę podnosiliśmy już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu, które wystosowaliśmy w grudniu. Argumentację tę przedstawiliśmy również Przewodniczącemu Komisji Gospodarki i Rozwoju panu Ryszardowi Petru na spotkaniu z przedsiębiorcami w lutym.

Obecne przepisy dotyczące zakazu handlu w niedzielę są korzystne dla zdecydowanej większości małych i średnich przedsiębiorców działających w handlu, dla których największym zagrożeniem są duże sieci dyskontowe. W chwili wejścia ograniczeń handlu w niedziele wydały one setki milionów złotych na kampanie marketingowe, które zachęciły konsumentów do przeniesienia zakupów na piątki i soboty. Istniejący katalog wyłączeń, przede wszystkim z tym pozwalającym właścicielom małym sklepów stanąć za ladą w niedzielę, to sposób, aby mniejsi przedsiębiorcy mogli nawiązać walkę konkurencyjną z dużymi podmiotami.

Z naszej perspektywy zmiana obecnych przepisów dotyczących handlu w niedzielę w żaden sposób nie przyczyni się do poprawy sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw z branży spożywczej. Na etapie konsultacji społecznych wystąpimy zdecydowanie przeciwko inicjatywie zmiany obowiązujących przepisów.

Mamy przyjemność poinformować, że Członkiem Polskiej Izby Handlu została sieć ODIDO.

ODIDO jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych sieci sklepów spożywczo-przemysłowych. Marka z ponad 10-letnim doświadczeniem na polskim rynku zrzesza obecnie 1800 placówek. Ich misją jest zapewnienie lokalnej społeczności szybkich, wygodnych i kompleksowych zakupów. W 2021 roku pojawiły się pierwsze sklepy ambasadorskie w formacie miejskim i familijnym, rozwijane w nowej formule Elevate. Koncept ten charakteryzuje się odświeżoną wizualizacją, czytelną nawigacją i większą ofertą produktów świeżych.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: https://www.sklepy-odido.pl/.

Odpowiednio długie okresy przygotowawcze przed wejściem w życie powinny obowiązywać nie tylko dla nowych aktów prawnych, lecz także w przypadku wszystkich decyzji ważnych dla gospodarki. Tak kluczowe postanowienia jak te dotyczące nieprzedłużenia zerowego podatku VAT na żywność nie powinny być ogłaszane na dwa tygodnie przed wygaśnięciem rozporządzenia, ale powinny być poprzedzane szerokimi konsultacjami społecznymi i anonsowane z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, by nie stawiać przedsiębiorców działających w handlu detalicznym w patowej sytuacji. Zmiany związane z obowiązywaniem nowych cen od 1 kwietnia 2024 r. będą bowiem musiały zostać przeprowadzone w okresie świąt Wielkanocy.

5 marca 2024 r. odbyły się konsultacje Wiceministry MKiŚ Anity Sowińskiej ze stroną społeczną w sprawie projektu systemu kaucyjnego. Branża od miesięcy mówiła głośno o zmianach, które są konieczne w ustawie. Postulowane przez handel zniesienie VAT-u od kaucji zostało uznane za niezbędne również przez Panią Minstrę, co bardzo doceniamy. Nie zgadzamy się jednak na odroczenie zbiórki opakowań po mleku i produktach mlecznych o rok i nadal mówimy o konieczności późniejszego wprowadzenia systemu, który powinien funkcjonować od 1 stycznia 2026 r.

Organizacje reprezentujące branżę napojową oraz handel detaliczny, czyli podmioty zobowiązane do realizacji postanowień ustawy o systemie kaucyjnym, apelują o przyjęcie kluczowych poprawek legislacyjnych mających na celu zapewnienie szczelności i efektywnego działania ogólnopolskiego systemu kaucyjnego na opakowania po napojach. Polski system będzie drugim największym dotychczas w Europie, dlatego tak istotne jest uniknięcie chaosu przy jego uruchamianiu. Przyjęta jeszcze przez poprzedni rząd ustawa zakłada istnienie wielu operatorów, ale stwarza warunki do szybkiej organizacji tylko tym, którzy obowiązków nie mają, natomiast producentów zostawia z licznymi przeszkodami formalnymi i operacyjnymi.

Zapraszamy na jubileuszową edycję targów WorldFood Poland 2024 – najważniejszego spotkania branży spożywczej, które odbędzie się w dniach 16-18 kwietnia w Centrum EXPO XXI w Warszawie, ul. Prądzyńskiego 12/14.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w styczniu 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1,3% wyższa niż przed rokiem, ale liczba transakcji spadła o niemal 8%.

Znajdź nas na X

logo franczyza kodeks

 

Polska Izba Handlu jest członkiem

kig

fpp

www.cross-border.pl

Retail Trends 2024

Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2024

Targi Marek Własnych FUTURE PRIVATE LABELS 2024

Franczyza 3.0.

RetailTec Congress

B2B COMMERCE TRANSFORMATION

 

bryt napis