Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

almares.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpglewiatan_new.jpgbig_ben.jpgalpan.gifMyShop_jpg.jpgLeroyMerlin.jpgabc.jpgfaktoriawin.jpglogo-zabka-01.jpgMASPEX_RGB_m.jpgintermarche_tabela.pngkontigo.pngmaxku.jpgbrico_kopia.jpgKoliber.jpgmkwiech.jpgfrisco.jpgpsd.jpgEurocash.jpgdelikatesy.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngRYDZ.jpgkzr-ss-spoem.jpgblysk.jpgmaxel.jpggroszek_zolte.jpg

W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej sugestiami i postulatami podważającymi celowość podatku handlowego przypominamy kilka podstawowych faktów dotyczących tego rozwiązania.

Podatek od sprzedaży detalicznej jest daniną wyrównania szans miedzy mniejszymi detalistami a dużymi sieciami handlowymi, szczególnie dyskontami. Dyskonty na przestrzeni ostatnich 10 lat wzrosły od 10% udziału rynkowego do 33%. Liczba sklepów w Polsce spada, a najszybciej ubywa właśnie małych, niezależnych placówek. Przykładowo wg danych Nielsena od stycznia do czerwca 2020 roku zamknęło się ponad 1,2 tys. małych sklepów spożywczych. Jednocześnie przybyło 128 dyskontów.

Jak wynika z danych CMR Panel i PIH,w październiku 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W porównaniu z wrześniem liczba klientów obniżyła się o 10%, natomiast wartość sprzedaży o 1,6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2020 r. : -1,6% mdm, -1,8% rdr

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,6%

Obecne polskie przepisy wymagają od darczyńcy, który chce przekazać na cele charytatywne produkty niespożywcze, zapłacenia stawki VAT obliczonej na podstawie początkowej ceny sprzedaży. Z pewnością wymagają one zmiany, aby polscy sprzedawcy mieli opłacalną ekonomicznie opcję darowizn za zwrócone lub niesprzedane zapasy.

Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, z zaskoczeniem przyjmuje skierowanie do Sejmu projektu ustawy znoszącego zakaz handlu w niedzielę w stanie epidemii oraz w okresie 90 dni po jego zakończeniu. „Z niepokojem obserwujemy, że z inspiracji sieci wielkopowierzchniowych i dyskontów podejmowane są próby liberalizacji przepisów, wykorzystując trudną sytuację, w której wszyscy się znaleźliśmy.

Dlatego naszym zadaniem jest nieustanne przypominanie, że uwolnienie niedziel zaszkodzi małym polskim sklepom, które często walczą o przetrwanie” – komentuje Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

„Zwróćmy uwagę, że nasi sąsiedzi – Czesi – w związku z epidemią zamykają sklepy w niedzielę z wyjątkiem tych znajdujących się na dworcach lub lotniskach. Odwrotny kierunek proponowany w Polsce nie tylko zachęci klientów do wychodzenia z domów, co nieuchronnie przełoży się na pogorszenie i tak trudnej sytuacji epidemicznej, ale też przyniesie długofalowe szkody w postaci umocnienia wciąż rosnących dyskontów. Apelujemy do rządu o rozwagę w tej kwestii i utrzymanie regulacji w obecnym kształcie– dodaje Maciej Ptaszyński.

romuald.gulczynskiRomuald Gulczyński był wieloletnim członkiem Polskiej Izby Handlu oraz byłym Prezydentem Rady Polskiej Izby Handlu.

Od wielu lat związany był z polskim handlem, którego działanie  i zmiany rozumiał. Wychodził naprzeciw potrzebom nowoczesnego świata, jednak pamiętał, że należy szanować tradycje.

Zapamiętamy go jako człowieka pracowitego, kompetentnego, a przy tym przyjaznego, zaangażowanego w prace Polskiej Izby Handlu

   Z wyrazami szacunku

   Zarząd i Rada Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu stoi na stanowisku, iż ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele nie powinna być nowelizowana, ani jej działanie nie powinno być zawieszane.

W załączeniu przesłany w tej sprawie list do premiera.

Treść listu tutaj

Jak wynika z danych CMR,we wrześniu 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7% niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 5,9%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 we wrześniu 2020 r. : -10,1% mdm, +5,9% ,rdr

Znajdź nas na Twitterze

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

World Food Poland

20-22 kwietnia 2021

Edycja online

worldfood2021 400x300 pl ogólne

Retail Tec

31 maja - 1 czerwca 2021 

Warszawa

RetailTec