Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

groszek_zolte.jpgblysk.jpglewiatan_new.jpgTK_logo_2016.jpglogo-zabka-01.jpgnomax.jpgalpan.gifEurocash.jpgjabluszko.jpgintermarche_tabela.pngkontigo.pngcomexmn.jpgmkwiech.jpgbrico_kopia.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgfaktoriawin.jpgsezam.jpgmaxku.jpgrabat.jpgGama.jpgfrisco.jpgdesignum.jpgkzr-ss-spoem.jpginmedio.jpgbig_ben.jpgRYDZ.jpgredlink.pngalmares.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngspoem-wss-srdmiescie.jpgmaxel.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgsolt_logo_male.jpgdelikatesy.jpgpsd.jpgKoliber.jpgMyShop_jpg.jpgabc.jpgLeroyMerlin.jpg

Społeczna odpowiedzialność Biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility, CSR) pojawiła się w Polsce parędziesiąt lat temu i z czasem zaczęła być rozpoznawalna ideą. Przeważnie kojarzy się z filantropią lub drogimi kampaniami największych firm funkcjonujących na rynku, panuje przekonanie, że CSR jest zarezerwowany tylko dla dużych graczy. Czy aby na pewno? 

Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.

Jak wynika z danych PIH i CMR, w lipcu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była 0,3% wyższa niż w czerwcu br. i o 7% wyższa niż w lipcu 2017 r. Liczba transakcji zaraportowanych w lipcu była utrzymała się na takim samym poziomie co rok wcześniej – powiedziała Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Komisja Europejska przeprowadza ankietę na temat zmiany czasu na letni i zimowy. Głosować można do 16 sierpnia tutaj.

Jeżeli chodzi o wykorzystanie energii zmiany czasu nie mają dużego znaczenia, bo większość urządzeń i tak musi działać – klimatyzatory, lady chłodnicze itp. Może to jednak generować niewielkie straty dla handlu, bo obserwujemy, że kiedy zimą jest szybko ciemno, wieczorem przychodzi mniej klientów. Bywa to też problematyczne w transporcie towarów oraz może mieć zły wpływ na samopoczucie pracowników oraz wpływa negatywnie na organizację pracy. Dlatego też warto zastanowić się nad likwidacją zmiany czasu i pozostać przy czasie letnim – komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny PIH.

W małoformatowych sklepach sprzedaje się ponad połowę kupowanych w całej Polsce napojów gazowanych. Chociaż konsumenci najczęściej sięgają po napoje z amerykańskich koncernów Coca-Cola i Pepsico, to jednak nie ci dwaj producenci dbają najbardziej o równe traktowanie klientów tych sklepów. Takie wnioski można wyciągnąć z najnowszego rankingu „Równi w Biznesie”, w którym Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu oceniają dziesięć największych pod względem wartości sprzedaży firm, sprzedających w Polsce napoje gazowane.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 57 (7/2018)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna dosłownie w każdym sklepie spożywczym. Pomimo tego nie w każdym miejscu zapłacimy za wodę tego samego producenta identyczną cenę. Nie wszędzie znajdziemy też pełną ofertę. W kolejnej edycji rankingu największych firm oferujących w Polsce butelkowane wody Grupa Eurocash wraz Polską Izbą Handlu, ocenia, czy strategie stosowane przez producentów nie pomniejszają znaczenia małoformatowych sklepów.

Jak podaje Polska Izba Handlu (za CMR), w czerwcu 2018 obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były wyższe o 2,4% w porównaniu do maja 2018 r. oraz o 5,4% wyższe w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Natomiast liczba transakcji w czerwcu 2018 r. była o 1% niższa niż rok wcześniej, ale o prawie 3% wyższa niż miesiąc wcześniej, kiedy było więcej dni świątecznych (1 i 3 maja oraz Boże Ciało) i związane z nimi dwa długie weekendy. W zeszłym roku wzrost w czerwcu w stosunku do maja wyniósł 3,9%, zatem dynamika tego wzrostu nawet pomimo mundialu i wzrostu cen jest niższa.

Sprzedaż w czerwcu w sklepach małoformatowych do 300 m2: mdm + 2,4%, rdr +5,4%

Rząd pracuje nas zmianami w kodeksie wykroczeń – kradzież poniżej 500zł ma być wykroczeniem. Ustalanie takiej kwoty to dla wielu sprzedawców problem, bo zachęca to złodziei do częstych kradzieży.

  • 1 lipca 2018 r. wchodzi w życie dobrowolny mechanizm podzielonej płatności dla przedsiębiorców.
  • Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji realizowanych przez przedsiębiorców i dalsze uszczelnianie sytemu VAT.
  • Ministerstwo Finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową uruchamia kampanię edukacyjną Bezpieczna transakcja we współpracy z partnerami społecznymi i instytucjami państwowymi.

 

Jak to się dzieje, że te same piwa mają różne ceny w dyskontach i małopowierzchniowych sklepach? Dlaczego niektórych piw znanych z hipermarketu nie kupimy w sklepie osiedlowym? Zwykle decyduje o tym polityka dystrybucyjna i cenowa producentów piwa i nierówne traktowanie przez nich różnych formatów sklepów. Dlatego Grupa Eurocash, wraz z partnerem strategicznym Polską Izbą Handlu, przygotowała kolejną edycję rankingu największych browarów w Polsce, oceniając, czy realizowane przez nie strategie nie pomniejszają znaczenia niezależnego handlu.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 68 (9/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Polagra 2020

28 września - 30 września 2020

Poznań

Polagra 400x300 nowy

Nex Day 2020

Warszawa

29 września 2020

nd wrz 2020

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia