Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

logo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngalpan.gifKoliber.jpgfaktoriawin.jpgRYDZ.jpgLeroyMerlin.jpgODIDO.pngfrisco.jpgabc-logo.pnglogo-zabka-01.jpgpsd.jpgarsenal.pngkzr-ss-spoem.jpgeuro-sklep-d.pngabc-d.pngmaxel.jpgEurocash.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngkontigo.pngbrico_kopia.jpglewiatan_new.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgalmares.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgdelikatesy.jpgTK_logo_2016mini.jpggroszek.jpgMyShop_jpg.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngintermarche_tabela.pngBrainPoint-logo-kolor.pngbig_ben.jpgblysk.jpgmaxku.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgMASPEX_RGB_m.jpgmkwiech.jpg

Niemal dwie trzecie największych producentów i dostawców FMCG w Polsce czerpie część dochodów z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów lub supermarketów – wynika z rankingu „Równi w Biznesie” za drugi kwartał 2021 roku. I nie chodzi tu o produkty marki własnej, tylko o markowe artykuły, ale w wariantach niedostępnych we wszystkich sklepach.

Rząd pracuje nad wprowadzeniem systemu kaucyjnego w Polsce (projekt UC98). Proponowane rozwiązania wymagają konsultacji z branżą handlu, tak aby uwzględniały możliwości praktyczne sklepów co do przechowywania opakowań.

– System na początku powinien objąć wyłącznie butelki PET oraz ewentualnie puszkę aluminiową. Na obecnym etapie sklepy nie mają żadnych możliwości technicznych ani organizacyjnych, aby przyjmować opakowania szklane. Oczywiście istniejący system kaucyjny na butelki po piwie powinien nadal działać, ale nie wyobrażamy sobie przyjmowania dodatkowych szklanych opakowań. Mówimy o tym razem z producentami i innymi organizacjami już od października zeszłego roku – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

W ocenie Polskiej Izby Handlu nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele dotyka licznych obszarów funkcjonowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w Polsce.

– Warto przede wszystkim zaplanować ją w taki sposób, aby nie pogorszyła obecnych możliwości funkcjonowania małych sklepów w niedziele niehandlowe lub w miarę możliwości stworzyć warunki do lepszego wykorzystania posiadanych przez nie zasobów. Dlatego też ewentualne zmiany powinny być przeprowadzone w tym zakresie niezwykle rozważnie – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. – Ważne jest także aby mikro, mali i średni przedsiębiorcy w handlu zachowali możliwość nawiązania walki konkurencyjnej z sieciami dyskontów, a z tej perspektywy ograniczenie handlu w niedziele jak dotąd okazywało się dla nich wsparciem – dodaje.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w lipcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 3,7% wyższa niż w czerwcu, choć liczba transakcji wzrosła w tym czasie tylko o 1%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lipcu 2021 r.: mdm +3,7 % , rdr + 0,3 %

Organizacje branży handlowej – Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz Polska Rada Centrów Handlowych – apelują do Polaków o szczepienie się, żeby uniknąć kolejnego lockdownu jesienią.

Franczyzobiorcy, franczyzodawcy oraz organizacje branżowe przyjęły Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Jest to pierwsza inicjatywa w obszarze podnoszenia standardów współpracy w tym sektorze, wspólna dla obu stron relacji franczyzowej. Pod Kodeksem podpisali się dotąd franczyzobiorcy zrzeszeni w Polskim Stowarzyszeniu Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, a także sieci franczyzowe: Delikatesy Centrum, Lewiatan czy Żabka Polska. Współinicjatorami projektu są Polska Izba Handlu oraz Polska Organizacja Franczyzodawców, a patronują mu także Federacja Przedsiębiorców Polskich, Konfederacja Lewiatan oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Kodeks Dobrych Praktyk pozostaje inicjatywą otwartą dla wszystkich podmiotów działających na rynku franczyzy w Polsce.

Ponad 40% handlu FMCG w Polsce prowadzi się w małych i średniej wielkości sklepach, a aż 18 mln Polaków ma taki w zasięgu kilku minut drogi od swojego domu. To wszystko czyni handel lokalny istotnym elementem gospodarki. Warto zwrócić uwagę na fakt, że za tym handlem stoją właściciele sklepów, którzy bez względu na okoliczności dbają o to, by Polacy mieli dostęp do żywności i produktów pierwszej potrzeby. Swoją niezłomność przedsiębiorcy pokazują od lat, ale do tej pory byli niewidoczni. Epidemia koronawirusa, pokazała, że to właśnie właściciele sklepów lokalnych stanęli na pierwszej linii frontu.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 2% wyższa niż w czerwcu 2020 r., a liczba transakcji wzrosła a tym czasie o niespełna 3%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2021 r.: mdm +5,3% , rdr + 1,6 %

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis