Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

25 największych producentów mleka, śmietany, jogurtów i pozostałych wybranych najpopularniejszych kategorii produktów, oferowanych w sklepowych ladach chłodniczych, zostało ocenionych przez analityków Grupy Eurocash pod kątem ich strategii wobec małopowierzchniowych sklepów detalicznych. Wyniki zostały przedstawione w ramach 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sierpniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,2% wyższa niż rok wcześniej, mimo niewielkiego spadku transakcji. W porównaniu z lipcem 2019 r. obroty placówek małoformatowych zwiększyły się o 2,3%, a liczba transakcji wzrosła o 1%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2019 r.: +2,3% mdm  , +7,2% rdr .

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +5%.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w lipcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,2% wyższa niż w lipcu 2018 r., chociaż liczba transakcji była nieco niższa niż rok temu. W porównaniu z czerwcem 2019 r. odnotowano w tym formacie placówek spadek zarówno obrotów (o 3,1%), jak i liczby transakcji (o 4,5%).

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lipcu 2019 r.: -3,1% mdm   , rdr + 6,2%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła +7%.

Ponad 160 największych producentów aż 29 kategorii artykułów żywnościowych zostało ocenionych przez analityków Grupy Eurocash pod kątem ich strategii wobec małopowierzchniowych sklepów detalicznych. Okazuje się, że wielu z nich nie traktuje tak samo klientów z różnych rodzajów sklepów. Wyniki obliczeń wykonanych na podstawie posiadanych danych Nielsena są właśnie prezentowane w ramach 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w czerwcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,5% wyższa niż w maju 2019 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 9%. W porównaniu z czerwcem 2018 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 9,4%, choć liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie tylko o 2%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2019 r.: mdm +7,5% , rdr +9,4% .

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła 6,9%.

Polska Izba Handlu zwróciła się do Sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju, z prośbą o zmianę w procedowanej ustawie o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Obowiązek przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego powinien dotyczyć sklepów powyżej 500 m2, a nie 250 m2 jak, jest teraz w projekcie ustawy.

Obecnie mali i średni polscy przedsiębiorcy prowadzący tysiące placówek handlu detalicznego bardzo często posiadają sklepy o powierzchni przekraczającej 400 m2, a nadal według licznych metodologii są to podmioty kwalifikowane jako małe sklepy. U przedsiębiorców posiadających np. jeden czy dwa sklepy o powierzchni rzędu 400 - 500 m2 – co w przypadku handlu niezależnego jest częste – skala operacji handlowych nie jest duża. Sklepy te nie posiadają zaawansowanej infrastruktury technicznej (centralnych magazynów, systemów komputerowych śledzących towar).Tego typu rozwiązania cechują między innymi duże sieci handlowe, dla których często dominującą wielkością jest powierzchnia sklepu rzędu od 600 do ponad 1000 m2.

Na środę 12 czerwca zaplanowane jest się pierwsze czytanie ustawy, która ma ograniczyć zatory płatnicze.

Nowe założenia mają regulować transakcje biznesowe między dużymi przedsiębiorcami a mikro-, małymi- lub średnimi firmami. Mają nałożyć na kupującego obowiązek zapłaty za towary w określonym terminie – maksymalnie do 60 dni. Są jednak branże, które nie powinny podlegać takim zasadom, bo rządzą się odmiennymi regułami. Dla nich zbyt rygorystyczne podejście do problematyki płatności może zaszkodzić poprzez zbytnie ujednolicenie i niedostosowane do specyfiki biznesu.

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2