Jak pokazują dane CMR,w styczniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była tylko o niespełna 1% niższa niż w styczniu 2020 r. i aż o 13% niższa w porównaniu z grudniem 2020 r. W styczniu spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 7% mniej klientów niż w grudniu i aż o 19% mniej niż w styczniu 2020 r., kiedy nie odczuwaliśmy jeszcze skutków pandemii.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2021 r.: mdm -12,7 %, rdr -1,1%
Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2020 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,5% niższa od niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadała aż o 19%. W porównaniu z listopadem 2020 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 5,4%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w grudniu 2020 r.: mdm +5,4%, rdr -2,5%
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w listopadzie 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W listopadzie sklepy małoformatowe odwiedziło o 14% mniej klientów niż w październiku, natomiast łączna wartość sprzedaży obniżyła się w tym czasie o 10%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie 2020 r.: -10,4% mdm , -1,8% rdr.
Polska Izba Handlu postanowiła sprawdzić jakie jest nastawienie do otwierania małych sklepów w niedziele niehandlowe wśród właścicieli takich placówek w miastach do 50 tys. mieszkańców i mniejszych miejscowościach. Jak wynika z ustaleń IBRiS, 62 proc. właścicieli, którzy określają swoje placówki jako biznes rodzinny, otwiera swoje sklepy w niedziele niehandlowe. W grupie wszystkich sklepów lokalnych z małych miast i wsi, prowadzenie sprzedaży w niedziele niehandlowe deklaruje ponad połowa (56 proc.) ich właścicieli.
Na zlecenie Polskiej Izby Handlu, Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) zapytał mieszkańców miast do 50 tys. i mniejszych miejscowości o preferencje dotyczące zakupów w małych sklepach. Jak wynika z badań, 56 procent mieszkańców małych miast i wsi w ostatnim roku robiła zakupy w małym sklepie spożywczym w niedziele. Ponad 70 proc. pytanych odwiedzało małe sklepy spożywcze w dowolnym dniu tygodnia, w tym także w niedzielę, w ostatnim miesiącu. Częściej korzystają z tej możliwości osoby posiadające dzieci.
Jak wynika z danych CMR Panel i PIH,w październiku 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W porównaniu z wrześniem liczba klientów obniżyła się o 10%, natomiast wartość sprzedaży o 1,6%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2020 r. : -1,6% mdm, -1,8% rdr
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,6%
Obecne polskie przepisy wymagają od darczyńcy, który chce przekazać na cele charytatywne produkty niespożywcze, zapłacenia stawki VAT obliczonej na podstawie początkowej ceny sprzedaży. Z pewnością wymagają one zmiany, aby polscy sprzedawcy mieli opłacalną ekonomicznie opcję darowizn za zwrócone lub niesprzedane zapasy.