Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w kwietniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,3% niższa niż w kwietniu 2020 r., mimo iż liczba transakcji wzrosła a tym czasie o 8,7%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2021 r.: mdm +0,3% , rdr -8,3%

Zwracamy uwagę na problem, jaki każdego dnia uderza w wielu polskich potrzebujących, którzy korzystają z pomocy organizacji charytatywnych oraz przedsiębiorców chcących im pomóc. Polskie przepisy dotyczące podatku VAT wymagają od darczyńcy przekazującego produkty przemysłowe na rzecz organizacji pożytku publicznego zapłacenia VAT-u od takich darowizn, zgodnie ze stawką właściwą dla danego towaru, obliczoną na podstawie początkowej ceny sprzedaży. Zwolnienie z podatku VAT-u, które istnieje w przypadku działalności charytatywnej dotyczy jedynie łatwo psujących się artykułów spożywczych, niektórych sprzętów IT oraz wąskiego zakresu produktów przeznaczonych do walki z koronawirusem – taki katalog artykułów odpowiada niewielkiej części potrzeb. Niestety powoduje to, że utylizacja niesprzedanych rzeczy jest tańsza niż oddanie ich potrzebującym. Z pewnością przepisy te wymagają zmiany, aby polscy przedsiębiorcy mieli opłacalną ekonomicznie możliwość robienia darowizn na rzecz potrzebujących zwłaszcza w dobie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa.

Zakończyliśmy Wirtualny Kongres Handlu Spożywczego – nowe wydarzenie branżowe, które szeroko pokazało aspekty relacji producenta z siecią handlową. Do udziału zostały zaproszone różne podmioty działające na rynku handlu spożywczego. Prezentacje podczas Kongresu pokazały obraz zależności dostawca – sklep z kilku perspektyw. Można było też odwiedzać wirtualne stoiska producentów oraz sieci handlowych – pozwoliło to poznać bliżej działanie wielu firm oraz wymienić się doświadczeniami podczas czatów. Wydarzenie zakończyło się dyskusją z udziałem ekspertów i praktyków dotyczącą łańcucha dostaw. Kongres odwiedziło ponad 280 osób.

Kongres prowadził Marek Bielski, współorganizator wydarzenia z Gemini Group https://geminigroup.pl/

Grupa GEMINI od ponad 20 lat funkcjonuje na rynku promocyjno-wydawniczym, związanym z szeroko rozumianym przetwórstwem spożywczym.
W skład Grupy wchodzą następujące brandy: portal MEATplace.pl; Kongres MEATing oraz MEATing-online.pl; miesięcznik „Rzeźnik polski” oraz portal mieso.com.pl; Program promocyjny „Doceń polskie”; Gemini PR, Gemini Virtual Congress Center.

 

WKHS logo FINAL

 

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w marcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,8% niższa niż w marcu 2020 r., natomiast liczba transakcji spadła a tym czasie o 7,4%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w marcu 2021 r.: mdm + 14,7% , rdr -8,8%

Polska Izba Handlu przygotowała petycję do Senatu RP ws. zwolnienia z VAT-u darowizn produktów przemysłowych.

Zdarzają się sytuacje, że np. sklepy z odzieżą wyrzucają niesprzedane kolekcje zamiast oddać je potrzebującym. Dotyczy to nie tylko ubrań, ale wielu produktów przemysłowych – niektórych sprzętów elektronicznych, przyborów szkolnych, środków czystości, mebli, wyposażenia domowego itp.

Dlaczego? Polskie przepisy wymagają od przedsiębiorcy-darczyńcy przekazującego produkty przemysłowe zapłacenia podatku VAT od takich darowizn. Niestety powoduje to, że utylizacja niesprzedanych rzeczy jest tańsza niż oddanie ich potrzebującym. Ma to także zły wpływ na środowisko. Pomnażanie strat jest sprzeczne z ideą działalności gospodarczej – zwłaszcza w dobie kryzysu pandemicznego firmy nie zawsze mają środki, aby zapłacić podatek VAT od darowizn.

Jak pokazują dane CMR Panel i PIH,w lutym 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była tylko o 7,4% niższa niż w lutym 2020 r. i o 3,4% niższa niż w styczniu 2021 r. W lutym spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 2% mniej klientów niż w styczniu i aż o 23% mniej niż w lutym 2020 r.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lutym 2021 r.: mdm-3,4% , rdr -7,4%

Polska Izba Handlu zgłosiła swoje uwagi do opublikowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi projektu Ustawy o przeciwdziałaniu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (nr UC72).

Jedną ze zmian, które niesie nowy projekt ustawy, to między innymi wprowadzenie maksymalnego terminu płatności za produkty spożywcze 30 dni, co jest praktyką całkowicie oderwaną od realiów rynku – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

logo franczyza kodeks

X Cashless Congress

31 maja - 1 czerwca 2022

Warszawa

Baner XCC

 

Targi Polagra

26-28 września 2022

Poznań

Polagra 400x300

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2