Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 9,0% niższe niż w październiku, a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o niemal 12%. Wzrosty zaraportowano natomiast w ujęciu rok do roku – w porównaniu z listopadem 2016 r. obroty sklepów małoformatowych zwiększyły się o 8%, a liczba wydanych paragonów była wyższa o 2%.

W porównaniu z październikiem br. większość kategorii odnotowała w ostatnim miesiącu spadek sprzedaży zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży, ale duży wpływ na to miały dwa listopadowe święta, w które handel jest mocno ograniczony. Nieco częściej niż w październiku klienci sklepów małoformatowych sięgali po typowo jesienne kategorie, takie jak herbaty czy wina grzane. Jesienią zwykle zmienia się asortyment w sklepowych zamrażarkach – kurczy się oferta lodów, a ich miejsce zajmują inne mrożonki, co znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych. W listopadzie 2017 r. liczba paragonów z gotowymi daniami mrożonymi była o 9% wyższa niż październiku, a liczba zaraportowanych transakcji zakupu mrożonych warzyw i owoców zwiększyła się o 4%.

Wyraźny wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z listopadem 2016 r. wynika w dużej mierze ze wzrostu cen żywności. Klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali nie tylko na masło i jajka, ale też m.in. na mleko czy śmietanę – ta ostatnia kategoria odnotowała wzrost wartości sprzedaży o 12%, mimo iż liczba paragonów, na których się pojawiała, pozostała na niemal takim samym poziomie jak w listopadzie 2016 r.

W ostatnim miesiącu wzrosła zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży alkoholu, który odpowiada za jedną czwartą obrotów sklepów małoformatowych. Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się m.in. wódki czyste (wzrost liczby transakcji o 12% w ujęciu rdr) i smakowe (wzrost o 17%), a także piwo. Lepiej niż przed rokiem radziła sobie również inna ważna dla tego formatu kategoria – papierosy, którym nie zaszkodziły ani rosnące ceny, ani wprowadzenie nowych opakowań obrazujących skutki nałogu. Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 3% więcej opakowań papierosów niż przed rokiem.

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie 2017 r. wyniosła 14 zł, czyli o prawie 6% więcej niż w listopadzie 2016 roku i o niemal 3% więcej niż w październiku br.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2