Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, we październiku 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,9% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji spadła o 6,3%.

Klienci przychodzili do sklepów rzadziej niż przed rokiem, znacznie niższa była również łączna liczba sprzedanych opakowań. Spadki te wynikają nie tylko ze zmniejszającej się liczby placówek w tym formacie sklepów, ale także z nieco niższych niż przed rokiem temperatur. Październik 2023 r. był wprawdzie dość pogodny, ale chłodniejszy w porównaniu z wyjątkowo ciepłym październikiem 2022 r., dlatego słabiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się m.in. napoje gazowane i wody. Kolejny miesiąc z rzędu spadek sprzedaży odnotowały wódki – w październiku w sklepach małoformatowych sprzedało aż o 14% mniej litrów wódek czystych niż przed rokiem, natomiast sprzedaż wódek smakowych spadała o 10%. Październik nie był też udany dla piwa (w przeliczeniu na litry sprzedaż była o 11% niższa niż przed rokiem), a także dla whisky (spadek o 14%) i win.

W sklepach małoformatowych systematyczne rośnie znaczenie dań gotowych. W październiku 2023 r. na paragonach częściej niż przed rokiem pojawiały się nie tylko gotowe kanapki, pierogi czy zestawy obiadowe z lodówki, ale też produkty przechowywane w zamrażarkach – dania gotowe, a także frytki. Znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje czy batony funkcjonalne (wzbogacane witaminami, mikroelementami, proteinami itp.), a także roślinne zamienniki mleka. Z danych CMR wynika również, że październiku nadal wysokie wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej notowały innowacyjne produkty nikotynowe. Ponadto wzrosty sprzedaży w przeliczeniu na kilogramy osiągnęły niektóre kategorie produktów, których ceny są obecnie niższe niż przed rokiem, takie jak masło, mąki czy cukier.

W październiku klienci sklepów małoformatowych robili trochę mniejsze zakupy niż rok wcześniej (średnia liczba produktów na paragonie była tylko o 1% niższa niż w październiku 2022 r.). Średnia wartość paragonu wzrosła jednak w tym czasie o niemal 10%, do 23,02 zł.

W październiku łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7% niższa niż we wrześniu, natomiast obroty sklepów małoformatowych spadły z miesiąca na miesiąc o około 3%.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis