Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych CMR Panel i PIH w październiku 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 13,8% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 2,2% w porównaniu z październikiem 2021 r.

Październik był wyjątkowo ciepły, co sprzyjało spędzaniu czasu poza domem i odwiedzaniu przy okazji pobliskich sklepów. Najwięcej transakcji odnotowano w piątek 28 października, czyli tuż przed wydłużony weekendem, a także w ostatnim dniu października – tuż przed dniem Wszystkich Świętych, kiedy sklepy są pozamykane. Wśród kategorii kupowanych najczęściej 31 października obok piwa, wódek, papierosów, napojów, słodyczy i innych przekąsek znalazły się też znicze – w tym dniu kupował je co 50. klient odwiedzający sklep małoformatowy. W całym październiku w sklepach małoformatowych sprzedaż zniczy i wkładów była jednak o 16% niższa niż rok wcześniej. Być może klienci albo ograniczali zakupy, albo szukali atrakcyjniejszych ofert, ponieważ w sklepach małoformatowych średnia cena wzrosła aż o 30%.

Tendencję do przenoszenia zakupów do innych kanałów lub ograniczanie zakupów widać również w innych kategoriach o bardzo wysokich wzrostach cen, takich jak np. masło (za które obecnie trzeba było zapłacić o 46% więcej niż rok temu), olej (który podrożał o 40%) czy mąki (wzrost cen o 50%). W październiku sprzedaż wszystkich wymienionych kategorii w przeliczeniu na kilogramy spadła w sklepach małoformatowych o 20-30% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Nieco lepiej niż przed rokiem w październiku 2021 sprzedawały się napoje gazowane, woda, piwo, a także wódki smakowe (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria wzrosła rok do roku o 3,3%). Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (w przeliczeniu na litry ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 10%), batony i chipsy (wzrost o niemal o 20%).

W październiku 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych nieco częściej niż przed rokiem, wkładali do koszyków mniej produktów, ale za sprawą wyższych cen wydawali na jednorazowe zakupy znacznie więcej niż rok wcześniej. Za sprawą wzrostu cen większości produktów średnia kwota na paragonie była jednak znacznie wyższa niż przed rokiem. W październiku 2022 r. klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 20,8 zł, czyli aż o 11,4% więcej niż rok wcześniej.

W porównaniu z wrześniem 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o 5,2%, a liczba zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o 2,2%

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

bryt napis

Kampania Żyj oryginalnie

02 zo ad 1200x1200

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2