Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w sierpniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 17,5% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 6,4% w porównaniu z chłodnym sierpniem 2021 r.

Wyższe niż przed rokiem temperatury, a także trzy dni długiego weekendu z ładną pogodą przełożyły się na wzrost liczby transakcji, w porównaniu z sierpniem 2021 r. Najwyższą sprzedaż w sobotę 13 sierpnia – kiedy wielu konsumentów robiło zakupy przed dwudniową przerwą w funkcjonowaniu sklepów (w związku z wolnym poniedziałkiem 15 sierpnia). Najsłabszym dniem dla placówek małoformatowych zarówno pod względem liczby transakcji, jak i obrotów była natomiast niedziela handlowa (28 sierpnia), kiedy otwarte mogły być wszystkie sklepy.

W sierpniu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem płacili za zakupy średnio 20,11zł, czyli o 10% więcej niż przed rokiem, mimo iż liczba produktów
w przeciętnym koszyku była nieco niższa.

W sierpniu wzrosła sprzedaż niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych wrażliwych na pogodę – lodów (liczba sprzedanych opakowań była o 33% wyższa niż rok wcześniej), wody (w sierpniu sprzedało się ponad 30% butelek wody więcej niż w sierpniu) czy napojów gazowanych (wzrost liczby opakowań o 23%). Sierpień był również stosunkowo dobrym miesiącem dla piwa – w przeliczeniu na litry jego sprzedaż w placówkach małego formatu była o 9% wyższa niż przed rokiem, natomiast wydatki na tę kategorię wzrosły aż o 20%. Warto jednak odnotować, że wysokie wzrosty w ujęciu rdr to efekt chłodnego sierpnia 2021 r. - w porównaniu choćby z tegorocznym lipcem zarówno sprzedaż lodów, jak i piwa utrzymała się na podobnym poziomie.

Po lipcowej panice cukrowej sprzedaż tego produktu w sierpniu 2022 r. w sklepach małoformatowych spadła (o 16% w porównaniu z sierpniem 2021 r.), natomiast jego ceny były ponad dwa razy wyższe niż przed rokiem. Spadek sprzedaży w przeliczeniu na litry i kilogramy odnotowały też inne mocno drożejące kategorie, jak mąki, makaron, olej czy masło (w sierpniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 23% mniej kilogramów masła niż rok wcześniej, chociaż wydali na nie aż o 18% więcej). Nieco lepiej niż przed rokiem sprzedawał się natomiast ocet, o brakach którego donosiły media – w sierpniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 12% butelek octu więcej niż rok wcześniej, choć za sprawą znacznie wyższych cen wydatki na tę kategorię wzrosły aż o 50%.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis