Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w październiku 2021 r.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w październiku 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 3,1% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 1,6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2021 r.: +3,2% mdm , 3,1% rdr %

Wzrost sprzedaży liczby klientów w ujęciu rok do roku to w dużej mierze efekt słabszego października 2020 r. - druga fala i wprowadzane w drugiej połowie października 2020 r. ograniczenia (godziny seniorów w sklepach, nauka zdalna w szkołach i na uczelniach, zamknięcie restauracji czy obiektów sportowych), przyczyniły się wówczas do spadku liczby transakcji w sklepach małoformatowych.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: -2,5%.

W październiku 2021 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w październiku 2020 r., ale robili mniejsze zakupy - w przeciętnym koszyku było średnio 4,1 produktów, czyli nieco mniej przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej. Średnia wartość paragonu w październiku 2021 r. wynosiła 18,69 zł, czyli o 1,4% więcej niż rok wcześniej i aż o 20% więcej niż rok wcześniej.

W październiku br. duże wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rdr, odnotowały m.in. kategorie, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem, jak napoje gazowane (wzrost wartości sprzedaży o 23%) czy olej (klienci wydali tę kategorię o 20% więcej niż w październiku 2020 r., choć w przeliczeniu na litry sprzedaż spadła o 5%). W październiku br. mniej niż przed rokiem sprzedało się w sklepach małoformatowych wódek czystych i piwa (wartość sprzedaży obu tych kategorii spadła w porównaniu z analogicznym okresem o około 2%), częściej na paragonach pojawiały się natomiast kupowane często przed szkołą czy pracą słodycze impulsowe, takie jak batony czekoladowe, wafelki i rogaliki, ale także wody i soki w małych opakowaniach (w październiku 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili aż o 34% więcej butelek wody czystej w małych butelkach niż przed rokiem).

Duży wzrost sprzedaży odnotowano w ostatnim tygodniu października 2021 r. Miało to związek ze zbliżającym się długim weekendem (1 listopada wypadał w poniedziałek), ale też być może z większą niż przed rokiem skłonnością do spotkań rodzinnych z okazji Wszystkich Świętych. W ostatnim tygodniu października liczba sprzedanych opakowań margaryn do pieczenia, dodatków do ciast czy warzyw w puszkach była o kilka procent wyższa w analogicznym okresie rok wcześniej. Znacznie lepiej niż przed rokiem w sklepach małego formatu sprzedawały się również znicze i wkłady do zniczy – w październiku 2021 r. liczba paragonów, na których pojawiły się te produkty była o 25% wyższa niż rok temu.

W porównaniu z wrześniem 2021 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych w październiku br. spadła o 1,5%, natomiast wartość sprzedaży wzrosła o 3,2%.

Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w październiku 2021: +8,9% mdm ,+2,5% rdr .

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

bryt napis

X Cashless Congress

31 maja - 1 czerwca 2022

Warszawa

Baner XCC

 

Targi Polagra

26-28 września 2022

Poznań

Polagra 400x300

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2