Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Z danych CMR wynika, że w lutym 2018 r. obroty sklepów małoformatowych były o 5,1% niższe niż w styczniu br., a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o 6,6%. W porównaniu z lutym 2017 r. odnotowano spadek łącznej liczby paragonów aż o 1,6%, jednak wskutek wzrostu cen wielu kategorii całkowita wartość sprzedaży była o prawie 4,5% wyższa niż rok wcześniej.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w lutym 2018: -5,1% mdm, +4,5% rdr

Luty był o 3 dni krótszy od stycznia, dlatego w ujęciu mdm większość kategorii odnotowała w tym miesiącu kilkuprocentowe spadki zarówno wartości sprzedaży, jak i liczby transakcji. Mroźna końcówka miesiąca przełożyła się na zmniejszenie popytu m.in. na piwo (wydatki na nie były o 12% niższe niż w styczniu) czy napoje gazowane, częściej do koszyków klientów trafiały natomiast miody (wzrost liczby transakcji o 26% w porównaniu ze styczniem) oraz środki na przeziębienie i grypę. Tłusty Czwartek przyczynił się do większego niż w styczniu popytu na produkty takie jak mąka, drożdże czy olej, a Środa Popielcowa przyniosła skokowy wzrost sprzedaży różnego rodzaju przetworów rybnych (łącznie w lutym liczba paragonów zawierających tę kategorię wzrosła w porównaniu ze styczniem o 20%).

Dla sklepów małoformatowych do 300 m2 najważniejszą pod względem udziałów w obrotach kategorią są papierosy. Jak wynika z analizy danych transakcyjnych, ani rosnące ceny, ani opakowania przestrzegające przed szkodliwym wpływem palenia na zdrowie nie są w stanie zniechęcić klientów do sięgania po wyroby tytoniowe - w lutym 2018 r. liczba paragonów, na których pojawiały się papierosy była nieco wyższa niż rok wcześniej, lepiej sprzedawał się również tytoń.

Jak pokazują dane CMR, w lutym 2018 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem poszukiwali produktów ułatwiających życie i oszczędzających czas – liczba paragonów z daniami chłodzonymi była o 20% wyższa niż rok wcześniej, częściej w koszykach pojawiały się też produkty instant. Z roku na rok rośnie również sprzedaż artykułów wpisujących się w zdrowy styl życia, takich jak pieczywo chrupkie, produkty sojowe czy roślinne zamienniki mleka. Wraz ze wzrostem dystrybucji coraz większą popularnością cieszą się też zdrowsze zamienniki słodkich i słonych przekąsek (w lutym zaraportowano o ponad 40% więcej transakcji zakupu batonów owocowych niż przed rokiem i o ponad 25% paragonów z chipsami owocowymi).

Z danych CMR wynika, że w lutym 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 14,31 zł, o 6% więcej niż rok wcześniej.

Dane z poprzednich miesięcy >>>

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis