Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2017 obroty sklepów małoformatowych do 300m2 były wyższe o 3,9% w porównaniu do maja 2017 oraz o 5,6% wyższe w porównaniu do czerwca ubiegłego roku.

W czerwcu, wraz z rozpoczęciem lata oraz pojawieniem się wysokich temperatur klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają po produkty, które przyniosą ochłodę i pomogą ugasić pragnienie. Wartość sprzedaży lodów impulsowych wzrosła w porównaniu do poprzedniego miesiąca o 20% oraz o ok. 3% w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Obroty generowane przez wodę mineralną były o ok. 8% wyższe niż maju 2017, jednak o ok. 4% niższe niż w czerwcu ubiegłego roku. Na napoje gazowane klienci wydali o 10% więcej niż w maju b.r. oraz o niemal 4% więcej niż w czerwcu 2016.

W czerwcu klienci sklepów małoformatowych chętnie sięgali również po piwo. Wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła w porównaniu do maja b.r. o ok. 6% oraz o ok. 3% w porównaniu do czerwca 2016. W porównaniu z zeszłym rokiem znacznie wzrosły również wydatki klientów na wódki czyste. W czerwcu 2017 obroty generowane przez tę kategorię były o ok. 12% wyższe w porównaniu do czerwca 2016. Stale rośnie również wartość sprzedaży wódek smakowych, w czerwcu 2017 klienci wydali na nie o 18% więcej niż w czerwcu ubiegłego roku oraz o 2% więcej w porównaniu do maja b.r.

Czerwiec to miesiąc, na który przypada szczyt sezonu truskawkowego oraz pojawiają się inne sezonowe owoce. W tym czasie rośnie zainteresowanie klientów produktami, które wykorzystywane są do przygotowywania domowych przetworów. W czerwcu na cukry i fixy żelujące konsumenci wydali ponad stukrotnie więcej niż w maju bieżącego roku, jednak ze względu na wysokie ceny owoców sprzedaż tego rodzaju produktów ułatwiających przygotowywanie przetworów była o 30% niższa w porównaniu do czerwcu ubiegłego roku.

Wraz z nadejściem cieplejszych dni rośnie zainteresowanie klientów napojami mlecznymi, które nie tylko dobrze smakują, ale pomogą również ugasić pragnienie. W czerwcu 2017 na kefiry i maślanki klienci sklepów małoformatowych wydali o ok. 33% więcej niż w maju b.r., jednak odpowiednio o ok. 5% oraz 3% mniej niż w czerwcu ubiegłego roku.

Wysokie temperatury nie sprzyjają konsumpcji napojów gorących. Kakao oraz herbaty na paragonach klientów pojawiały się o ok.13% rzadziej niż w maju b.r., jednak odpowiednio o 2,3% oraz 0,4% częściej niż w czerwcu 2016.

W czerwcu 2017 klienci sklepów małoformatowych jednorazowo wydawali na zakupy średnio 12,87 zł, czyli o 1% więcej niż w poprzednim miesiącu oraz o 8,5% więcej w porównaniu do czerwca ubiegłego roku.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis